شناسه خبر : 27770

افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری

افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری

دولت سیزدهم به منظور افزایش تولید و کیفیت فرآورده‌های نفتی در کشور، ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری را در دستور کار دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، تامین سوخت مورد نیاز کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان امنیت انرژی به شمار می‌رود. از همین رو همواره بر تامین و توزیع پایدار سوخت در کشور تاکید شده و در این بین بنزین به عنوان استراتژیک‌ترین سوخت مصرفی، اهمیت به سزایی دارد.

با توجه به این مهم، دولت سیزدهم، توسعه طرح‌های پالایشی با هدف افزایش تولید و کیفیت فرآورده‌های نفتی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توزیع پایدار این فرآورده‌ها را در دستور کار خود قرار داده و در یک سال گذشته، قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این زمینه به امضا رسیده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی، خط لوله تابش و خط لوله پارس اشاره کرد.

همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اجرای طرح‌های کیفی سازی و ساخت پالایشگاه‌های جدید و توسعه زیر ساخت‌های کشور به‌ویژه تغییر مسیر از سوخت محوری به سود محوری در دولت سیزدهم را هدف قرار داده است.

با ارتقا و کیفی سازی استانداردهای سوخت مانند بنزین، گازوییل و نفت کوره و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ میلیارد دلاری در بخش تولید، انتقال توزیع فراورده‌های نفتی و ایجاد ارزش افزوده در راستای خدمت رسانی و ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای و اقتصادی، میزان آلاینده گوگرد در بنزین را از ۱۰۰۰ به ۵۰ پی‌پی‌ام کاهش و عدد اکتان بخش عمده‌ای از بنزین تولیدی کشور از ۸۷ به ۹۱ (با تولید روزانه ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین با کیفیت) افزایش داده است.

از سوی دیگر، در حال حاضر با استمرار تولید روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر نفت گاز، نزدیک به ۵۰ درصد تولید این سوخت راهبردی در خودرو های سنگین با استاندارد یورو ۴ توزیع که میزان گوگرد آن از ۱۰ هزار پی‌پی‌ام به کمتر از ۵۰ پی‌پی‌ام تولید، انتقال و توزیع می‌شود.

همچنین در سال‌های گذشته با توجه به الزام استفاده از نفت کوره کم گوگرد در کشتیرانی، تولید یک هزار تن در روز سوخت پاک و استراتژیکی نفت کوره کم گوگرد جهت ارائه به ناوگان حمل و نقل کشتیرانی مورد توجه بوده که در بین کشورهای منطقه منحصربه‌فرد است و این سوخت با استانداردهای روز دنیا تولید و عرضه می‌شود.

 تولید نفت کوره کم گوگرد که سوختی راهبردی است، با ایجاد ارزش افزوده از وابستگی و خروج ارز جلوگیری کرده و کشتی‌های عظیم باربری با استفاده از این سوخت پاک در سراسر بنادر تجاری جهان بدون محدودیت آلایندگی ناشی از سوخت و جلوگیری از هزینه‌های گزاف در حمل و نقل می‌تواند در رفت آمد باشند.

نکته مهم آن است که در دولت سیزدهم، نگاه‌ها از سوخت محوری به سمت سود محوری حرکت کرده و در ادامه مسیر واحد گوگرد زدایی شرکت پالایش نفت اصفهان با اجرای طرح بزرگ محیط زیستی تصفیه گازوییل شرکت پالایش نفت و با هدف تولید گازوییل یورو۵ به میزان متوسط روزانه ۱۶ میلیون لیتر تولید و حدود ۳۰۰ تن از گوگرد گازوییل تولیدی پالایشگاه حذف خواهد شد.

علاوه بر آن، طرح‌های دیگری نیز در صنعت پالایش آماده بهره‌برداری است که از مهم‌ترین آن می‌توان به طرح توسعه پالایشگاه اصفهان با احداث واحدهای یوتیلیتی و آفسایت جهت ارتقا کیفیت محصولات پالایشگاه، پالایشگاه آبادان با طرح توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه با هدف تثبیت ظرفیت پالایشی در ۳۶۰ هزار بشکه در روز و کاهش حدود ۲۰ درصدی تولید نفت کوره، پالایشگاه تبریز با طرح توسعه و افزایش روزانه ۱۵ هزار بشکه ظرفیت تولید گازوییل با استاندارد یورو ۵ و پالایشگاه ستاره خلیج فارس با راه‌اندازی واحد گوگردزدایی نفت گاز با هدف ارتقا استاندارد آن به یورو۵ اشاره کرد که تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین ارتقا کیفیت سوخت نیز همواره مورد توجه بوده و به طور مثال در پالایشگاه‌های اصفهان با گوگرد زدایی نفت کوره به میزان ۳۰۰ هزار تن در ماه، پالایشگاه شیراز با تولید روزانه ۱۳ هزار بشکه بنزین یورو ۴، گازوئیل با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز، پالایشگاه امام خمینی (ره) با تولید سالانه ۹۵ هزار تن کک سوزنی با هدف کاهش نفت کوره، پالایشگاه بندرعباس با تولید کک اسفنجی به میزان ۳۰۰ هزار تن در سال، پالایشگاه تهران با افزایش تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ به میزان ۴۵ هزار بشکه در روز (افزایش بنزین و نفت گاز استاندارد به ترتیب به میزان ۹۵۰۰ و ۱۰ هزار بشکه در روز) با اجرای طرح جامع در پالایشگاه تبریز، و احداث ۴ پتروپالایشگاه از طرح‌های پیش‌بینی شده جدید با هدف ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش را در دارد.

 
ارسال نظر