شناسه خبر : 26437

صادرات ۲.۵ میلیاردی خدمات فنی و مهندسی سی‌ان‌جی به نیجریه در آینده نزدیک

صادرات ۲.۵ میلیاردی خدمات فنی و مهندسی سی‌ان‌جی به نیجریه در آینده نزدیک

عضو انجمن صنعت سی ان جی گفت: تبدیل یک میلیون خودرو و تاسیس ۱۰۰۰ جایگاه با ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ۳ شهر نیجریه طی مدت ۷ سال در دستور کار است، طی هفته آینده یک تیم عالم این کشور می شود تا مقدمات انعقاد قرارداد فراهم شود، اما می طلبد که ارکان نظام هم پشتیبانی لازم را داشته باشند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، محمود قاسمی در حاشیه بازدید از کارخانه تولیدکننده مخازن CNG در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی ۲۰ سال گذشته گاز محور توسعه کشور بوده است، ما بزرگ‌ترین ذخایر گاز کشور را داریم، بنابراین گلز باید مبنای توسعه کشور باشد.

وی با بیان اینکه سال ۸۵ دوگانه سوز کردن و تبدیل خودروهای سواری به گازسوز کلید خورد، گفت: گاز محصول پرحجم و ارزان است و ما باید حداکثر بهره برداری را از آن داشته باشیم تا صرفه جویی انرژی حاصل و برای کشور آورده داشته باشد.

عضو انجمن صنعت سی ان جی با بیان اینکه ما دوگانه سوز کردن و ایجاد زیرساخت را در کشور اجرایی کردیم، خاطرنشان کرد: ۱۰ سال سیاست‌های کشور باعث شد فاصله هزینه بین بنزین و گاز کم شود و نقش سی ان جی در محور توسعه کشور کمرنگ شود و صنایع کشور هم دچار افول شوند.

3

وی با بیان اینکه این صنعت در خدمت پتروشیمی نیز بوده است، افزود: برخی پتروشیمی‌ها فاقد خط انتقال خوراک بودند که ما این مسئله را حل کردیم.

قاسمی با اشاره به رکود صنعت سی ان جی طی سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: ما بواسطه فعالیت‌ها و کیفیت محصولات کماکان بازار خود را در کشور حفظ کردیم تا اینکه در سال ۹۸ به خاطر مشکلات ارزی دوباره این صنعت مورد حمایت قرار گرفت و امروز در مرحله دوم بزرگ‌ترین پیمانکار وزارت نفت هستیم.

وی ادامه داد: در ۷ دوره از اواخر سال ۹۸ تاکنون مورد ارزیابی قرار گرفتیم که به لحاظ کیفیت و عملکرد رتبه برتر را داشتیم.

عضو انجمن صنعت سی ان جی گفت: ویژگی دیگر فعالیت ما علاوه بر مولفه تولید مخازن کیت‌های تبدیل هم تولید می‌شود، بحث تبدیل کارگاهی را هم داریم که در این راستا ۷۰ کارگاه تجهیز شده به این ترتیب صفر تا صد پروسه را اجرایی می کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر مخازن نسل یک مخازن نسل ۲ را نیز اجرایی کرده و تولید الیاف کربن را انجام می دهیم، خاطرنشان کرد: اکنون در تعامل با شهرداری بنا داریم نوسازی مخازن و پایه گازسوز کردن اتوبوس‌ها را دنبال کنیم.

وی با اشاره به تاثیر استفاده از سی ان جی بر صرفه جویی در بنزین گفت: علاوه بر بنزین در حوزه گازوییل نیز ۹۰ میلیون لیتر در روز مصرف داریم اگر روی دوگانه سوز کردن خودروهای سنگین تمرکز کنیم هر ۲۰ میلیون لیتر کاهش مصرف ۷۰ میلیون دلار آورده ارزی بدنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طرح تحقیقاتی انجام شده و مترصد هستیم که مورد حمایت قرار گیرد، در یک سال گذشته به خاطر عدم سرمایه گذاری  مشکل برداشت داریم که دغدغه ایجاد کرده است. بنابراین فضای صادرات را فراهم کردیم.

4

قاسمی تصریح کرد: تاکنون با چند کشور وارد مذاکره شدیم که از جمله آنها سوریه، اوراسیا و نیجریه است.

وی افزود: نیجریه با توجه به دارا بودن ذخایر بالای نفت پتانسیل خوبی داشته و بازار مناسبی است که می توانیم به آن ورود کنیم.

قاسمی با بیان اینکه تبدیل یک میلیون خودرو و تاسیس ۱۰۰۰ جایگاه با ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ۳ شهر نیجریه طی مدت ۷ سال در دستور کار است، طی هفته آینده یک تیم عالم این کشور می شود تا مقدمات انعقاد قرارداد فراهم شود، اما می طلبد که ارکان نظام هم پشتیبانی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه طرح ما در نیجریه LCNG است، ادامه داد: در اجرای طرح در کشور نیجریه بنابر این است که ۵۰۰ ایستگاه دختر و ۴۰ دستگاه مادر و ۷۰ کارگاه تبدیل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه با این طرح تحول اساسی برای تمام پتانسیلهای کشور ایجاد می شود، گفت: ما یکی از کشورهایی هستیم که تمام این صنعت را بومی داریم و امکان صادرات به تمام دنیا را داریم.

وی در ادامه با ما نسبت به کشور چین که واردکننده گاز است در حوزه استفاد ه از سی ان جی عقب تر هستیم، گفت: امروز چین با ۷ میلیون خودوری گازسوز روزی ۱۳۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز دارد ما با ۵ میلیون خودرو فقط ۲۳ میلیون متر مکعب مصرف داریم که دلیل آن علاوه بر پایین بودن نرخ بنزین، عدم گازسوز کردن خودروهای سنگین است.

عضو هیات مدیره انجمن سی ان جی تصریح کرد: اگر دولت دخالت نکند کشور ما این قابلیت را دارد که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بخش حمل و نقل به سی ان جی متصل شود. انتظار این است که خودروسازان کار مطالعاتی را آغاز کنند و سازمان استاندارد هم جدی تر ورود کند.

وی یادآور شد: ما امروز بستر خوبی را برای توسعه صنعت NGV در افریقا بخصوص نیجریه داریم و باید با جدیت ورود کنیم.

index

 

ارسال نظر