اختصاصی چابک آنلاین؛

شرکت‌های حمل و نقل بین المللی از هیچ تسهیلات ارزی برخوردار نیستند/ بیمه بن ترانزیت مشکلی ندارد

شرکت‌های حمل و نقل بین المللی از هیچ تسهیلات ارزی برخوردار نیستند/ بیمه بن ترانزیت مشکلی ندارد

یک عضو کارگروه ترانزیت کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران، با بیان اینکه تا‌کنون در خصوص بیمه بن‌ترانزیت با مشکل خاصی روبرو نبوده‌اند، گفت: امکان بروز مشکل و تخلف در حوزه حمل‌و‌نقل بین‌المللی کم است اما به دلیل آنکه رقابت در این بخش بالا بوده و برای تسریع در ترانزیت، بیمه بن‌ترانزیت بسیار مفید است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، گمرک ایران برای تضمین عدم تخلیه و فروش کالاهای ترانزیت در کشور، در گمرک مرز مبدا ضمن پلمب بار، طبق قراردادی با شرکت های بیمه گر، بیمه نامه های صادره آن شرکت ها را که اقدام به تضمین عبور کالای ترانزیت از کشور می کنند را به عنوان تضمین از شرکت حمل و نقل بین المللی می پذیرد.

در واقع، در صورت عدم عبور بار از مرز خروجی در مدت مقرر، گمرک معادل حقوق خود و سایر هزینه های مرتبط، اعلام خسارت کرده و شرکت بیمه ، خسارت گمرک را پرداخت و از مالک یا متصدی حمل بار، آن را بازیافت می کند.

محمد ابوبکری در گفت‌وگو با چابک آنلاین، گفت: شرکت های حمل‌و‌نقل بین الملی باید به گمرک ایران تضمین بدهند، باری که از یک گمرک مبدا وارد می شود در مدت زمانی مشخص، از گمرک مقصد خارج شده و از بیمه بن ترانزیت به عنوان ضمانت نامه استفاده می کنند و درصورت بروز مشکل از بن ترانزیت به نفع گمرک استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه به ندت امکان بروز تخلف از سمت شرکت های حمل و نقل بین المللی وجود دارد،گفت: شرکت های حمل و نقل بین المللی در برابر تمام کالایی که در کشور از گمرک مبدا تا گمرک مقصد حمل می شود مسئولیت دارند و تمام فرآیند آن از طریق گمرک به صورت دقیق رصد می شود.

ابوبکری توضیح داد: اگر شرکت حمل و نقلی متهم به تخلف شود، براساس قانون امورگمرکی یک سری مراحل باید انجام و اگر اثبات شود که از سوی یک شرکت حمل‌و‌نقل تخلف صورت گرفته، اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن شرکت باید پاسخگو باشند و در مدت باز بودن پرونده بعضی از خدمات و فعالیت های شرکت مورد نظر معلق می شود.

وی، ادامه داد: گاهی ممکن است یک راننده و یا کارمند تخلفی را انجام دهد اما متاسفانه انگشت اتهام به سمت شرکت حمل‌و‌نقل خواهد بود و تا آن شرکت بخواهد بی گناهی خود را اثبات کند مقدار زیادی سرمایه و زمان را از دست داده است.

عضو کارگروه ترانزیت کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت که " بعضی از افراد خدمات شرکت های حمل و نقل بین المللی را زیر سوال می برند" و افزود: شرکت های حمل و نقل بین المللی یکی از فعالان مجموعه اقتصادی کشور بوده که بدون گذاشتن باری بر روی دوش دولت  در چرخه اقتصادی کشور موثر هستند.

ابوبکری، بیان کرد: شرکت های حمل و نقل بین المللی در حوزه صادرات از هیچگونه کمک و تسهیلات ارزی برخوردار نیستند.

ارسال نظر