اختصاصی چابک‌آنلاین؛

امکان سپردن پول نقد نزد گمرک بابت بیمه‌نامه برای شرکت حمل و نقلی وجود ندارد

امکان سپردن پول نقد نزد گمرک بابت بیمه‌نامه برای شرکت حمل و نقلی وجود ندارد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران، اظهارکردکه گمرک ایران بیمه‌نامه (بن ترانزیت یا بیمه نامه مسئولیت عدم خروجی) را درآیین‌نامه خود تسهیلات تلقی می‌کند ومی‌گوید هر شرکتی که پرونده‌ای برای آن، چه در گمرک ورودی و یا گمرک خروجی باز شود ، بیمه‌نامه را از آنها قبول نمی کند و باید پول نقد به عنوان ضمانت قرار دهند، در صورتی که بن ترانزیت تسهیلات نیست و براساس قانون حق شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، گمرک ایران برای تضمین عدم تخلیه و فروش کالاهای ترانزیت درکشور، درگمرک مرز مبدا، ضمن پلمب بار، طبق قراردادی با شرکت های بیمه گر، بیمه نامه های صادره آن شرکت ها را که اقدام به تضمین عبورکالای ترانزیت از کشور می کنند را به عنوان تضمین از شرکت حمل و نقل بین المللی می پذیرد.

درصورت عدم عبور بارمذکور از مرز خروجی در مدت مقرر، گمرک معادل حقوق خود و سایر هزینه های مرتبط، اعلام خسارت کرده و شرکت های بیمه گر، خسارت گمرک را پرداخت کرده و از مالک یا متصدی حمل بار، آن را بازیافت می کنند.

"جواد سمساریلر"، در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، گفت: براساس قانون گمرکی ایران، شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی که می خواهد ترانزیت انجام دهد باید طبق تعرفه کالایی که جابه جا می کند ضمانت نامه بانکی، پول نقد و یا بیمه نامه ای به عنوان ضمانت به گمرک بپردازد.

وی، افزود: گمرک پس از مشاهده اظهار کالا، براساس تعرفه ها محاسبه کرده و به شرکت حمل و نقل بین المللی می گوید برای حمل این کالا تا کشوری دیگر، درطول مسیر ایران باید چه مقدار ضمانت بگذارد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران، بااشاره به نوسانات نرخ ارز، گفت: با در نظر گرفتن قیمت کالاها که با ارز محاسبه می شود، طبیعی است که امکان سپردن پول نقد برای یک شرکت حمل و نقلی که در روز 40 کانتینر برای عبور از مسیر ایران دارد، ممکن نیست.

سمساریلر با بیان اینکه " در قانون ذکر شده که استفاده از بن ترانزیت حق قانونی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی است" گفت: در گذشته چیزی به نام بن ترانزیت وجود نداشت بنابراین در سال 1374 وارد مذاکره با بیمه مرکزی شدیم و بیمه نامه ای  در این زمینه طراحی شد تا ترانزیت هم بتواند از بیمه نامه استفاده کند.

وی، اذعان داشت که بن ترانزیت قراردادی سه جانبه ما بین شرکت های بیمه گر، گمرک و انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران بوده و شرکت های حمل و نقل بین المللی هیچ گونه مشکلی با شرکت های بیمه ای در خصوص بن ترانزیت ندارند.

در حال حاضر، بین 1200 تا 1300 شرکت حمل و نقل بین المللی در کشور وجود دارد که از این تعداد 630شرکت در انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران عضو هستند.

 

ارسال نظر