شناسه خبر : 39467

دو سوم افراد بالغ مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند

دو سوم افراد بالغ مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به رواج تغذیه ناسالم در جامعه امروزی، گفت: دو سوم افراد بالغ مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در متون کهن طب ایرانی وظیفه اصلی پزشک حفظ سلامت مردم دانسته شده است، اظهار داشت: این نشان می‌دهد اولویت در طب ایرانی حفظ سلامت و پیشگیری است که با رعایت شش اصل ضروری حفظ سلامتی یعنی آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، حرکت و سکون، خواب و بیداری، استفراغ و احتقان و اعراض نفسانی است امکان پذیر است.

حسینی یکتا تغذیه سالم را یکی از شش اصل «سته ضروریه» یا همان اصول ضروری سالم ماندن دانست و تصریح کرد: در این مکتب طبی بر تغذیه صحیح و پیشگیری ‌و درمان از طریق غذا تاکید فراوانی شده تا جایی که حکمای بزرگ ایرانی همچون محمد بن زکریای رازی اولین و مهم‌ترین تدبیر درمان را اصلاح یا تجویز رژیم غذایی مناسب می‌دانند که نشان می‌دهد برخورداری از تندرستی، بدون داشتن تغذیه صحیح امکان پذیر نیست.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به رواج  تغذیه ناسالم در جامعه امروزی، گفت: امروزه حدود دو سوم افراد بالغ مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند و آمار بالایی در ابتلا به انواع بیماریها داریم که آن را می‌توان تغذیه ناسالم و رشد مصرف فست فودها دانست.

حسینی یکتا با بیان اینکه در مکتب طب سنتی ایران تغذیه بر اساس فصل، سن، محل زندگی و مزاج اشخاص متفاوت است اما یکسری تدابیر عمومی نیز وجود دارد که رعایت آنها به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند، تاکید کرد: پرهیز از پرخوری و درهم خوری یکی از اصول مهم تغذیه به شمار می‌آید، زیرا باعث تداخل و اختلال در هضم و ابتلاء به انواع بیماری‌ها می‌شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل مهم‌ترین توصیه را داشتن ساعات منظم غذایی دانست و اظهار داشت : هر فردی باید برای نظم در ساعات غذا برنامه ریزی کند و یکی از مهم‌ترین نکات در مورد ساعات غذا خوردن فاصله کافی بین وعده شام و ‌‌خوابیدن است.

وی ادامه داد: دمای غذا باید با توجه به فصول سرد و گرم سال مدنظر قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به سخن حکیم بقراط که می‌فرماید: «پرهیز در تندرستی مانند ناپرهیزی در ناخوشی است» پرهیز زیاد، کاهش شدید و ناگهانی حجم غذا و استفاده دایمی از غذا‌های لطیف و سبک در زمان تندرستی را مضر دانست و گفت: تمایل به کاهش وزن و رژیم‌های غذایی نامناسب ممکن است به علت افزایش سردی و رطوبت بدن؛ بر خلاف تصور فرد را دچار افزایش وزن کند اما کاهش مقدار غذا در بیماری‌های حاد و مصرف غذا‌های نسبتاً لطیف و غیر متنوع لازم و ضروری است.

 حسینی یکتا توجه به تغییرات مزاجی و سنی برای انتخاب نوع و حجم غذای مناسب را ضروری دانست و تصریح کرد: ممکن است فردی که قبلا به راحتی غذایی را هضم می‌کرده دیگر توان هضم آن را نداشته باشد و با مصرف آن غذا دچار مشکل شود؛ لذا در مصرف غذا توجه به سن و شرایط فرد ضروری است.

وی توضیح داد: در زمان غذا خوردن باید در کمال آرامش غذا را به خوبی و به دور از عجله و استرس و هیجانات روحی و روانی بجویم و حواسمان به غذا باشد نه اینکه مشغول کارهای دیگری مثل تماشای تلویزیون و چک کردن تلفن همراه باشیم زیرا در پروسه هضم غذا اثر منفی می‌گذارد . همچنین توصیه می‌شود یک تا دو ساعت بعد از غذا حرکات سنگین انجام ندهیم، اما حرکت کم در حد چند قدم راه رفتن باعث افزایش گردش خون معده و بهبود هضم خواهد شد. م

دیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل در پایان گفت: طب ایرانی گام اول برای درمان هر بیماری را اصلاح سبک زندگی و الگوی تغذیه‌ای ‌می‌داند و البته رعایت آداب غذاخوردن، به اندازه نوع و میزان غذا اهمیت دارد. رعایت این اصل مهم می‌تواند به کاهش بسیاری از بیماری‌ها کمک کند و خوب است در روز جهانی غذا شروع به نهادینه کردن و فرهنگ سازی برای یک عادت خوب غذایی کنیم و از امروز غذا را خوب بجویم.

 

ارسال نظر