شناسه خبر : 32153

بهترین روش سرمایه‌ گذاری در دوران رکود

بهترین روش سرمایه‌ گذاری در دوران رکود

در کشور ما، رکود یک مسئله متداول است که معمولا با بالا رفتن تورم، کاهش ارزش بازار سرمایه و تولید ناخالص ملی رخ می‌دهد. هنگامی که وارد دوران رکود می‌شویم بازارها راکد می‌شوند و هیچ کدام از طرفین بازار، علاقه‌ای به انجام معامله ندارند. اما ما به عنوان یک شهروند که نگران دارایی های خود هستیم، چطور باید از آنها در برابر رکود محافظت کنیم؟ در این مطلب قصد داریم تا شیوه سرمایه گذاری در دوران رکود را بررسی کرده و به شما کمک کنیم تا بهترین انتخاب را برای حفاظت از دارایی‌های خود در دوران رکود داشته باشید. با ما همراه شوید.

در دوران رکود چطور از دارایی‌هایمان حفاظت کنیم

در مبانی جهانی اقتصاد، می‌گویند که پول نقد پادشاه است. به این معنا که برای مقابله با بسیاری از بحران‌های اقتصادی، نیاز است که همیشه پول نقدی داشته باشید تا فوراً آن را بتوانید بین بازارها جابجا کنید. زمانی که یک کشور وارد دوران رکود می‌شود معمولا سرمایه گذارها، سعی می‌کنند بیشتر پول خود را نقد کنند. البته در ایران اینکار کمی دشوار است. ما پیشنهاد نمی‌کنیم که از دارایی‌های خود فروخته و به پول نقد تبدیل کنید. بلکه باید همیشه بخشی از پرتفوی سرمایه گذاری شما به صورت نقدی وجود داشته باشد.

مشکل بعدی در اقتصاد ایران این است که معمولا رکود اقتصادی بسیار طولانی مدت است و شاید تا چند سال نیز به طول بیانجامد. به همین دلیل شما نمی‌توانید این نقدینگی را بیش از حد نگاه دارید و باید فورا اقدام به سرمایه گذاری کنید. برای اینکه بدانید بهترین سرمایه گذاری در دوران رکود چیست؟ ما فهرستی از مهم‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری را برای شما آماده کرده‌ایم. در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

photo_2023-03-08_22-54-32

فهرست روش های سرمایه گذاری در دوران رکود

  • سرمایه‌گذاری در کسب و کارها در دوران رکود
  • ایجاد کسب و کار در دوران رکود
  • سرمایه‌گذاری در بازار سهام
  • سرمایه‌گذاری در طلا
  • سرمایه‌گذاری در بانک یا اوراق قرضه دولتی
  • مسکن در دوران رکود

 

سرمایه‌گذاری در کسب و کارها در دوران رکود

سرمایه‌گذاری در کسب و کارها، آن‌هم زمانی که اقتصاد کشور ما وارد رکود شده است بسیار پر خطر است. مگر آنکه در یک سیستم قوی سرمایه‌گذاری که تمامی جوانب آن سنجیده شده است اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم. ما به شما سرمایه گذاری جمعی یا کرادفاندینگ را پیشنهاد می‌کنیم. این روش ضمن سودآور بودن، می‌تواند به بهترین شکل ممکن از اصل سرمایه شما محافظت کند.

سرمایه گذاری جمعی به معنای تامین سرمایه برای توسعه یک کسب‌و‌کار است که توسط تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران انجام می‌شود. در ایران، وب سایت دونگی با مجوز رسمی به شماره شماره 98/5/108857 از سازمان فرابورس است. پلتفرم تامین اجتماعی فرابورس دونگی با بهره‌گیری از کارشناسان متخصص، بهترین ایده‌های تجاری را انتخاب کرده و طی فرایندی اقدام به جذب سرمایه برای راه اندازی پروژه می‌کند.

شما به عنوان کسی که می‌خواهید در دوران رکود، روی یک کسب و کار سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید با مراجعه به پلتفرم دونگی، طرح های تجاری را مشاهده کرده و بهترین آنها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. اگر بخواهیم به ویژگی های سرمایه گذاری روی کسب و کارها از طریق سایت دونگی بپردازیم، می‌توانیم به نکات زیر اشاره کنیم:

  • سود بالاتر از اوراق و صندوق‌‌های درآمد ثابت
  • قدرت انتخاب از بین گزینه‌های سرمایه‌گذاری با نسبت سود/ریسک متنوع
  • عدم نیاز به دانش تخصصی برای بررسی گزارش‌های عملکرد طرح‌ها در حوزه‌های فعالیت مختلف
  • سود سرمایه‌گذاری معاف از مالیات
  • سهولت فرآیند سرمایه‌گذاری با استفاده از سامانه سرمایه‌گذاری هوشمند دونگی یا کارشناس مشاور اختصاصی
  • گزارش دهی ماهانه از روند طرح‌ها و سبد سرمایه‌گذاری
  • قابلیت نقدشوندگی در بازار ثانویه در دسته‌ای از طرح‌ها
  • دسترسی به طرح‌های مولد دارای قابلیت توسعه و سرمایه‌گذاری عمده

ایجاد کسب و کار در دوران رکود

درست است که وضعیت رکود یعنی کاهش خرید و فروش در بازار، اما در همین شرایط رکود، برخی از کسب و کارها رونق می‌گیرد. همیشه در شرایط بد بازار نیز می‌توانید جاهای خالی مناسبی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنید. اگر ایده مناسبی دارید ولی سرمایه کافی را برای اجرای آن ندارید، می‌توانید برای پیدا کردن سرمایه گذار از تأمین مالی جمعی استفاده کنید.

در این مدل، سرمایه‌گذاران طرح شما را بازخوانی می‌کنند و اگر تمامی شرایط آن مناسب باشند حاضر هستند روی کسب و کار شما سرمایه‌گذاری کنند. پس ایجاد کسب و کار، البته با رعایت شرایط بد اقتصادی نیز می‌تواند راه مناسبی برای تولید ثروت باشد. پلتفرم دونگی، وب‌سایتی است که پس از بررسی طرح شما و در صورت پذیرش، قادر است سرمایه مورد نیاز تا 25 میلیارد تومان را برای شما از طریق کرادفاندینگ جمع آوری کند. مهم‌ترین ویژگی های استفاده از دونگی برای تامین سرمایه به شرح ذیل است:

  • سریعتر از روش‌های دیگر است. پروسه تامین مالی از طریق دونگی در صورت جذاب بودن طرح شما برای سرمایه‌گذاران کمتر از 2 ماه طول می‌کشد.
  • برخلاف سایر روش‌های جذب سرمایه، ریسک کسب و کار را تنها متوجه کارآفرین نمی‌کند. شما می‌توانید با دادن سود بیشتر به سرمایه‌گذاران بخشی از ریسک یا تمام آن را با آن‌ها شریک شوید.
  • از طریق روش‌های مدیریت ریسک، نیاز به وثایقی مانند وثیقه ملکی، ضمانت‌های بانکی و غیره می‌تواند حذف شود.

 photo_2023-03-08_22-55-14

سرمایه‌گذاری در بازار سهام

یکی از عوامل اصلی ایجاد رکود اقتصادی در یک کشور، افت شدید بازار سرمایه است. این اتفاق بدی برای سرمایه‌داران است اما می‌توان از آن به عنوان یک فرصت برای خرید سهام استفاده کرد. معمولاً وقتی جو منفی در بازار حاکم می‌شود، سهام همه شرکت‌ها با افت بالایی روبه رو می‌شود، حتی اگر وضعیت آن شرکت به لحاظ بنیادین نیز مطلوب باشد.

اینجا درست همان زمانی است که باید وارد سرمایه گذاری در بازار سهام شوید. برای این کار باید به خوبی شرکت‌هایی که دارای گزارشات بنیادی مناسبی هستند را بررسی کنید. فهرستی از شرکت‌هایی که ارزش سهام آنها در حال حاضر کمتر از ارزش واقعی آن است تهیه کنید. سپس با تقسیم ریسک، مجموعه‌ای از این شرکت‌ها را در سبد پرتفوی خود قرار دهید. خارج شدن از دوران رکود و گذر زمان سبب می‌شود تا سهام شرکت‌هایی با پتانسیل بالا رشد کند و جایگاه اصلی خودشان را دوباره کسب کنند.

 

سرمایه‌گذاری در طلا

طلا یکی از مهم‌ترین فلزات گران‌بهای جهان است که اگر با دقت بیشتری به چارت قیمت آن نگاه کنید همیشه وضعیت صعودی در بلند مدت دارد. زمانی هم که یک چالش سیاسی بزرگ در جهان رخ می‌دهد همه سرمایه‌داران اصلی، بخصوص بانک‌های مرکزی جهان، دارایی‌های خود را به طلا تبدیل می‌کنند.

اگر در سرمایه‌گذاری؛ فرد صبوری هستید، بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در طلا، دورانی است که رکود اقتصادی ایجاد می‌شود. شما در دوران رکود می‌توانید بخشی از دارایی نقدی خود را به طلا تبدیل کنید، هرچند باید برای دستیابی به سود مناسب در طلا تا حد ممکن صبور باشید. در نظر داشته باشید که  ممکن است دوران رکود چند سال به طول بیانجامد. اما در نهایت، طلا اجازه نمی‌دهد که دارایی شما از تورم و افزایش نرخ دلار جا بماند. در حداقل‌ترین حالت ممکن، دارایی شما را مناسب با تغییر قیمت‌ها حفظ خواهد کرد.

 سرمایه‌گذاری در بانک یا اوراق قرضه دولتی

سرمایه‌گذاری در بانک یا خرید اوراق قرضه دولتی همیشه یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری مطمئن در ایران بوده است. اما در دوران رکود، بخصوص رکود تورمی آن‌چنان کارآمد نیست! اگر آدمی هستید که به هیچ عنوان نمی‌خواهید ریسک کنید. سرمایه گذاری در بانک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست.

شما در این روش سود ثابت دریافت می‌کنید، اما تا زمانی که رکود تمام نشده است این کار یک گزینه مناسب است. به‌محض تمام شدن رکود یا تغییر نرخ تورم، به‌سرعت ارزش دارایی شما از بین خواهد رفت. پس در دوران رکود، سرمایه‌گذاری در بانک یک چاقو دو لبه است.

مسکن در دوران رکود

املاک و مستغلات به چند دلیل می‌تواند یک سرمایه‌گذاری جذاب در دوران رکود باشد. شما ممکن است بتوانید با قیمت ارزان‌تری نسبت به زمان معمولی مسکن مورد نظرتان را خریداری کنید. سپس زمانی که اقتصاد از رکود خارج شود قیمت مسکنی که خریداری کرده‌اید به شدت افزایش یافته است.

همچنین بعد از رکود، مصرف‌کنندگان واقعی مسکن با پول نقد به سراغ خرید مسکن می‌آیند. البته سرمایه‌گذاری در بخش مسکن یک نکته مهم دارد. آن‌هم اینکه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. اگر ممکن است به پول نقد تان در طی 1 سال نیاز داشته باشید، آن‌هم زمانی که بازار رکودی است، نقدشوندگی مسکن برایتان بسیار دشوار خواهد بود.

چه چیزی سبب ایجاد رکود اقتصادی می‌شود؟

به زبان ساده، رکود زمانی اتفاق می‌افتد که کاهش قابل توجهی در فعالیت‌های اقتصادی رخ دهد. کارشناسان زمانی رکود را اعلام می‌کنند که اقتصاد یک کشور با تولید ناخالص داخلی منفی (GDP)، افزایش سطح بیکاری، کاهش فروش خرده فروشی و کاهش معیارهای درآمد و تولید برای مدت طولانی مواجه شود.

رکودها بخش اجتناب‌ناپذیری از چرخه تجاری در نظر گرفته می‌شوند. معمولا در کشورهایی با اقتصاد سالم، فقط چندماه به طول می انجامد، اما در کشور ما ممکن است دوران رکودی تا چند سال نیز زمان ببرد. در نظر داشته باشید که رکود اقتصادی و کسادی با یکدیگر متفاوت هستند. همانطور که گفته شد، رکود در کل اقتصاد یک کشور رخ می‌دهد. در حالی که کسادی مربوط به یک گروه کالایی خاص است و آن هم زمانی رخ می‌دهد که تولید آن کالا از خریدش پیشی بگیرد.

 

رکود اقتصادی چقدر طول می‌کشد؟

برای اینکه بدانید کدام سرمایه‌گذاری در دوران رکود بهتر است؟ یا چه زمانی باید از سرمایه‌گذاری‌تان خارج شوید؟ بهتر است بتوانید زمان پایان رکود را پیش‌بینی کنید. در کشوری مانند ایالات متحده که ابزارهای اقتصادی وسیعی دارد، میانگین زمان رکود 11 ماه برآورده شده است. اما در ایران، این عدد بسیار ترسناک‌تر است. وقتی به تاریخ اقتصادی ایران نگاه می‌کنیم می بینیم که رکودهای بین 2 تا 5 سال را در سال‌های مختلف تجربه کرده‌ایم.

هر زمان که شما در ایران وارد دوران رکود شدید، برای پیش‌بینی خروج از آن می‌توانید به دماسنج اقتصاد ایران یعنی قیمت دلار نگاه کنید. جهش قیمت دلار (گاهی عمدی) یا افزایش یکباره تورم سبب قدرت گرفتن صادرات، ترس بازار از بیشتر شدن قیمت‌ها و جاماندن می‌شود که کمک می‌کند بازار به گردش افتاده و از چرخه رکود خارج شود. البته این یک درمان متاسفانه اشتباه برای رد شدن از دوران رکود است که به علت محدود بودن ابزار اقتصادی کشور، دولت‌ها از آن استفاده می‌کنند. 

 

نتیجه

در کشوری پیشرفته به ندرت می‌شنوید که اقتصاد آنها درگیر رکود شده است. مثلا در آمریکا تابه‌حال فقط 4 بار رکود بزرگ تجربه شده است. در دوران جنگ جهانی، در 11 سپتامبر، سال 2009 و دوران کووید 19. اما در کشور خودمان رکود به شکل‌های مختلفی رخ می‌دهد. ما دائم در رکود هستیم و باید حتماً برای دفاع از دارایی‌هایمان، شناخت بهتری از دوران رکود و پایان آن داشته باشیم.

همان‌طور که در بالاتر گفتیم سعی کنید برای حفظ دارایی‌هایتان در دوران رکود شروع به سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای مناسب، خرید املاک، سرمایه‌گذاری در طلا، مسکن و بازار سرمایه داشته باشید. دقت کنید که پس از سرمایه‌گذاری باید بتوانید فاکتورهای اقتصادی را پیگیری کرده که زمان خروج از رکود را پیش‌بینی کنید.

 

ارسال نظر