شناسه خبر : 27355

اختصاصی چابک آنلاین؛

محبوبیت بازار های موازی مانع از ورود سرمایه گذاران به بیمه های عمر و زندگی شد

محبوبیت بازار های موازی مانع از ورود سرمایه گذاران به بیمه های عمر و زندگی شد

معاون مرکز تخصصی بیمه‌های زندگی شرکت بیمه کارآفرین، اظهارکرد: افزایش تورم منجر به کاهش مطلوبیت بیمه های عمر و زندگی در افرادی شده که این بیمه نامه را صرفا با دید سرمایه گذاری خریداری می کنند و محبوبیت در بازارهای موازی باعث شده که افرادی که از بازار سهام خارج شده بودند به سمت بازار موازی متمایل شوند و سرمایه خارج شده از بازار سهام به سمت بیمه های زندگی نیامد.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، "جلال علیپور" درگفت وگو با چابک آنلاین، گفت: برای رشد سهم بیمه های عمر و زندگی، نیاز است که سرعت رشد حق بیمه های زندگی نسبت به سرعت رشد حق بیمه سایر رشته ها افزایش یابد.

وی، افزود: بخش اعظمی از پرتفوی غیر زندگی به رشته های درمان و شخص ثالث مربوط می شود که ارتباط مستقیمی با نرخ دیه و هزینه های پزشکی دارند و با توجه به رشد فزاینده  این دو مورد در چند سال گذشته، حق بیمه دو رشته درمان و شخص ثالث نیز با رشد بسیاری روبرو شد.

معاون مرکز تخصصی بیمه‌های زندگی شرکت بیمه کارآفرین، اذعان داشت که رشد این دو بیمه نامه حاصل تلاش بیشتر و کسب بازارهای جدید نیست و تنها حاصل افزایش بی رویه در تعرفه های پزشکی و نرخ دیه است.

علیپور، با اشاره به افزایش نرخ، خاطرنشان کرد که پاندمی کرونا هم در چند سال گذشته منجر به کاهش سهم بیمه‌های زندگی شده زیرا میزان سود مشارکت با میزان خسارتی که شرکت‌ها پرداخت می‌کنند رابطه عکس دارد وقتی خسارت‌های پرداختی بیمه گران بالا می‌رود میزان سود مشارکت کاهش می‌یابد و تاثیری منفی بر بیمه گذارخواهد گذاشت که اقدام به بازخرید می کند یا سرمایه خود را در بازارهای جایگزین با بازده بیشتر سرمایه گذاری خواهد کرد.

معاون مرکز تخصصی بیمه‌های زندگی شرکت بیمه کارآفرین، گفت: محصولی که شرکت های بیمه ای می فروشند یک محصول خدماتی است و بیمه گذاربا خرید بیمه نامه از کیفیت آن مطلع نمی شود تا وقتی که با خسارتی مواجه شود یا درخواست برداشت از اندوخته با بازخرید بدهد.

علیپور، ادامه داد: شرکت بیمه می تواند در زمان ارائه خدمت با عملکرد مناسب اعتماد بیمه گذاران و جامعه را نسبت به شرکت های بیمه ای افزایش دهند و آن موقع است که مشخص می شود که کیفیت خدمات و وعده هایی که به بیمه گذاردر روز خرید محصول داده شده درست بوده یا خیر؟

وی، بیان کرد: اگر خدمات شرکت بیمه درزمان پرداخت خسارت، به موقع، با کیفیت مناسب و با سرعت باشد باعث می شود که بیمه گذار بلندگوی تبلیغات شرکت بیمه باشد اما متاسفانه عملکرد برخی از شرکت های بیمه ای در سال های اخیر به موقع و قابل قبول از دیدگاه بیمه گذارنبوده است.

معاون مرکز تخصصی بیمه‌های زندگی شرکت بیمه کارآفرین، ادامه داد: وقتی که در هنگام فروش و صدور بیمه نامه توضیحات درستی به بیمه گذار داده نشود منجر به نارضایتی مشتری در هنگام دریافت خسارت می شود و اینجاست که صنعت بیمه با بازخوردهای منفی روبرو می شود و اعتماد جامعه به بیمه های زندگی خدشه دار می شود.

علیپور، افزود: ضعف های نرم افزاری و روند مجوزگیری برای محصول جدید باعث می شود که محصول جدید در تاریخی که نیاز است رونمایی نشود زیرا روند مجوز گیری برای محصول جدید بسیارطولانی است  و تلاش بی وقفه تیم طراحی محصول به دلیل اینکه آن محصول در زمان درست خود ارائه نشده از بین رفته و از محصول استقبال خوبی نمی شود.

وی، با بیان اینکه شرکت های بیمه ای در زمینه سرمایه گذاری و طراحی محصول نیاز به آزادی عمل بیشتری دارند، گفت: اینکه تمامی شرکت ها باید در یک چارچوب خاص و در قالب یک آیین نامه به طراحی محصول بپردازند و هیچ نوآوری نداشته باشند باعث می شود که همه محصولات شبیه به هم باشند و هیچ وجه تمایزی مابین شرکت ها وجود نداشته باشد.

معاون مرکز تخصصی بیمه‌های زندگی شرکت بیمه کارآفرین، تصریح کرد: در زمینه سرمایه گذاری هم شرکت های بیمه ای نمی توانند در بخشی که تخصص دارند سرمایه گذاری کنند و  مزیت رقابتی را از دست می دهند و تمامی این مسائل دست به دست هم می دهند که صنعت بیمه نتواند به آن اهدافی که در بیمه های زندگی دنبال می کند برسد و به جای افزایش سهم با کاهش آن مواجه می شود.

 

ارسال نظر