شناسه خبر : 26543

مهمترین رقیب بازار سرمایه نرخ سود بالای بانکی است

مهمترین رقیب بازار سرمایه نرخ سود بالای بانکی است

یک کارشناس بازار سرمایه، معتقد است حجم رو به پایین معاملات ناشی از ابهاماتی است که در بازار سرمایه وجود دارد، بنابراین سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا رفع کامل ابهامات حاکم بر بازار، از افزایش معاملات پرهیز کرده و بعد از آن، مجدد وارد بازار شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روزنامه ایران، حمید فاروقی، اذعان داشت که سهم‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ بازار به لحاظ قیمتی در محدوده خوبی قرارداشته و اکثر سهم‌ها به قیمت هستند هرچند که در شرایط فعلی، معامله‌گران ترجیح می‌دهند دست به عصا‌تر رفتار کنند تا تکلیف بازار روشن شود.

وی، با بیان اینکه برخی تصمیمات همواره بر روند بازار تأثیر‌گذار است، گفت که نرخ سود بانکی به تازگی به عدد 22 درصد رسیده که این نرخ یکی از عواملی است که بازارسرمایه را با رکود مواجه خواهد ساخت زیرا این نرخ برای سپرده‌گذاری و کسب سود بدون ریسک بسیار جذاب است.

فاروقی تأکید کرد که در حال حاضر مهمترین رقیب بازار سرمایه نرخ سود بالای بانکی است و مابقی بازارها از جمله بازارهای موازی مثل مسکن، ماشین و حتی سکه، رقیب جدی برای بازار سهام نیستند.

عضو موظف هیأت مدیره سبدگردان ویستا، گفت که بازارهای موازی مثل ماشین و ملک دیگر جایی برای رشد بیشتر ندارند هرچند که رشد نرخ دلارو سکه در رابطه‌ای مستقیم با تعیین تکلیف گشایش‌های سیاسی بوده و اگر این گشایش‌ها به سرانجام برسد بازارهای موازی، رقابت را به بازار سرمایه خواهند باخت درحالی که اگر ابهام همچنان وجود داشته باشد بازارهای موازی می‌توانند از بازارسهام جلوتر بیفتند.

به گفته وی، در حال حاضر بازار سهام نسبت به سایر بازارهای موازی ارزانتر بوده و اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد می‌توان امیدواربود که این روند بر بازارسهام تأثیر بگذارد.

فاروقی، یادآور شد که تقاضای‌های فعلی دربازارهای موازی بیشترتقاضای سفته بازی است واین بازارها بیشتر در شرایط صعودی سودده هستند.

وی، با بیان اینکه قیمت‌های جهانی دچار افت جدی شده‌اند و این عامل هم در بازار سرمایه مزید بر علت شده است، تصریح کرد: با توجه به این شرایط چشم‌اندازی از رشد وسودآوری شرکت‌ها از بابت افزایش قیمت جهانی و رشد دلار نداریم و سودهایی که در حال حاضر وجود دارد بیشتر تکرار سود‌های فعلی در سال آینده است.

به گفته فاروقی، با توجه به نرخ بالای سود بانکی، کسب سود بدون ریسک باعث خواهد شد که سرمایه‌گذاران تمایلی برای حضور در بازار سهام نداشته باشند، هر چند که بازار سهام در شرایط کنونی کشش ریزش بیشتر از این را ندارد و اعداد شاخص هم در همین محدوده خواهد ماند.

 

ارسال نظر