شناسه خبر : 31494

نیروگاه‌های برقابی روسیه به توربین‌های ساخت ایران مجهز خواهند شد

نیروگاه‌های برقابی روسیه به توربین‌های ساخت ایران مجهز خواهند شد

رقابت شانه به شانه تولید تجهیزات نیروگاهی ایران با محصولات تولیدی در قاره‌های اروپا و امریکا، واقعیتی انکارناپذیر که اکنون نام ایران را در کنار بزرگان این صنعت در عرضه جهانی به تصویر کشیده است.

به گزارش چابک آنلاین، به تازگی و بر اساس تصمیم روسیه، قطعات طراحی شده توسط ایران جایگزین تجهیزات آلمانی در نیروگاه‌های برقابی این کشور خواهند شد زیرا این کشور تولید قطعات ایرانی را برای جایگزینی توربین‌های زیمنس در نیروگاه‌های آبی خود آغاز کرده است. 

اتخاذ این تصمیم بعد از آن صورت می‌گیرد که توربین‌های تولید زیمنس آلمان‌، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم در کارخانه این شرکت در مونترال کانادا داشته، اما به دلیل تحریم‌های اتاوا بر صنعت انرژی روسیه متوقف شده است.

در واقع، روسیه می‌تواند توربین‌های کوچک و متوسط را در داخل کشور خود تولید کند، اما دستگاه‌هایی با ظرفیت بزرگ بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ مگاوات باید در کارخانه مونتاژ زیمنس تولید شوند.

از ایران به عنوان یکی از کشور‌های صاحبنام در زمینه تولیدات تجهیزات نیروگاهی در عرصه بین‌الملل یاد می‌شود زیرا بیش از 95 درصد تجهیزات مرتبط با صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود.

تولید این حجم از محصولات صنعت برق و آب باعث شده تا اکنون بیش از ۵۷ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور از آن صنعت آب و برق باشد.

شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران به تازگی اعلام کرده که سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار از صدور خدمات دانش فنی و مهندسی و حدود ۷ تا ۱۰ میلیون دلار نیز بابت فروش قطعات به کشورهای دیگر به دست می‌آورد و اضافه کرده که در سوریه و عراق تعمیرات نیروگاهی از سوی ایران انجام می‌شود، هرچند که در برهه‌ای از زمان انجام این تعمیرات در ترکیه نیز انجام می‌شد و اکنون نیز برنامه‌هایی برای ورود به بخش تعمیرات نیروگاهی کشور ونزوئلا را در دستور کار داریم.

ناگفته پیداست که ظرفیت‌های فنی و مهندسی ایران در حوزه انرژی و برق بسیار گسترده و درحال توسعه بوده که دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی آب و برق سیاستی فعالانه با کشورهای همسایه و منطقه دارد.

ایرج گلابتونچی، عضو هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با بیان اینکه رویکردهای دولت سیزدهم منجر به دستاوردهای قابل توجهی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی شده، گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی از ۵۰۰ میلیون دلار در شهریور ماه سال گذشته به ۱.۸ میلیارد دلار در شهریورماه سال‌جاری رسیده که نشان دهنده جهش چهار برابری ارز‌آوری کشور در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی است.

در حال حاضر حدود 56 هزار شرکت در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی در کشور تأیید صلاحیت و رتبه‌بندی شده‌اند.هرچند که تعداد شرکت‌هایی که تراز آنها به تراز صدور خدمات فنی و مهندسی می‌رسد 60 تا 70 شرکت هستند که به صورت جدی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل سابق شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)، دلیل رویکرد روسیه برای استفاده از تجهیزات نیروگاهی ایران را کیفیت بالای کالاهای تولید داخل کشور دانسته وافزوده که ایران توانسته در چهار دهه گذشته کالاهایی با تراز و همخوان با استانداردهای بین‌المللی تولید کند، بنابراین روسیه به راحتی کالاهای ایرانی را جایگزین کالاهای زیمنس آلمان کرده است.

به گفته محمدولی علاءالدینی، محصولات تولیدی صنعت برق و آب در ایران دارای کیفیت اجرایی بالایی بوده و در حال حاضر شانه به شانه محصولات تولیدی در اروپا و امریکا در حال حرکت است که نمونه بارز آن حضور نام مپنا به عنوان تولیدکننده تجهیزات نیروگاهی در کنار نام بزرگانی از اروپا و امریکا است. 

وی، تأکید کرد که روسیه به دلیل کیفیت بالای تجهیزات تولیدی ایرانی، این کالاها را جایگزین کالای آلمانی خواهد کرد.

 

ارسال نظر