شناسه خبر : 31493

صادرات نفت بالاتر از سال‌های بعد از برجام

صادرات نفت بالاتر از سال‌های بعد از برجام

رکوردزنی در صادرات نفت و گاز کشور در نیمه نخست امسال، با وجود سنگ‌اندازی‌های همه‌جانبه ایالات متحده امریکا با هدف ایجاد محدودیت در فروش طلای سیاه ایران.

چابک آنلاین، مجید میرزاحیدری، بانک مرکزی گزارش داده که ارزش صادرات نفت و گاز ایران در نیمه نخست امسال به رقم 29 میلیارد و 394 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، رشدی 57 درصدی را به تصویر کشیده است.

ارزش صادرات نفت و گاز ایران در نیمه نخست پارسال حدود 18 میلیارد و 677 میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، درآمد صادراتی نفت ایران در نیمه نخست امسال از نیمه نخست سال‌های 94، 95، 98، 99و 1400 به مراتب بیشتر بوده است.

افزایش صادرات نفت ایران در نیمه نخست امسال بعد از آن رخ داده که نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفته که واشنگتن به تلاش‌های خود برای اعمال فشار به‌منظور متوقف کردن خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد و افزوده که در راستای اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری‌ اسلامی، قصد دارد پکن را وادار کند واردات نفت از ایران را متوقف کند، زیرا «چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی ایران است و گفت‌وگوها برای منصرف کردن پکن از خریدها تشدید خواهد شد.»

سیاست تحدید فروش نفت ایران از سوی امریکا، همواره در این سال‌ها وجود داشته و در واقع حرف تازه‌ای نیست.

به عبارتی ساده‌تر، یکی از شیوه‌های امریکا برای افزایش اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران در طول همه این سال‌ها، ممانعت از دستیابی ایران به درآمدهای نفت و گاز کشور بوده است که در عمل این سیاست‌ها با شکست مواجه شده است.

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی به‌تازگی گفته که دشمنان اعلام کردند شما نمی‌توانید نفت بفروشید، اما با لایحه بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و مقدار نفتی که در آن اعلام شده که می‌توانیم بفروشیم و بر آن مبنا بودجه تنظیم می‌شود، جلوگیری از فروش نفت ایران از سوی دشمنان شکست خورده است.

اداره اطلاعات انرژی امریکا این اواخر، متوسط تولید نفت ایران در سال میلادی گذشته را 2.54 میلیون بشکه در روز اعلام کرده و افزوده که تولید نفت ایران در سال پیش از آن 2.4 میلیون بشکه در روز اعلام شد که بر این اساس در سال 2022 کل تولید نفت ایران 140 هزار بشکه در روز نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

واقعیت این است که دولت گذشته کشور را با کمترین میزان تولید و صادرات نفت خام به دولت سیزدهم تحویل داد. سیاستی که از عملکرد ضعیف دولت قبل در زمینه تولید و فروش نفت  در سال‌های قبل حکایت دارد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، استفاده از راهکارهای مختلف برای افزایش فروش و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها مورد توجه قرار گرفت.

دولت سیزدهم برای خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها، علاوه بر توسعه صادرات نفت و گاز در مدت کوتاه شروع به کار، موفقیت‌های چشمگیری در وصول درآمدهای نفتی و گازی هم داشت.

جواد اوجی وزیر نفت گفته که ما شرایط فروش نفت را تغییر دادیم، همه دنیا را دور زدیم و بازارهای جدیدی پیدا کردیم تا بتوانیم نفت را صادر کنیم.

از قرار معلوم به‌منظور تحقق این برنامه‌ها وزارت نفت توانست در دوره فعالیت دولت سیزدهم تعاملات خود با کشورهایی چون روسیه، عراق، ترکمنستان، جمهوری‌آذربایجان، ارمنستان، امریکای لاتین شامل ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه، چین، عمان، تاجیکستان و ژاپن را بهبود بخشد.

ناگفته پیداست که همین افزایش سطح تعاملات باعث شد درآمد فروش نفت کشور در مقایسه با ابتدای دولت، 2.5 برابر شود حتی با وجود وعده دشمنان برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران.

با این‌همه، برآوردها نشان می‌دهند که ارزش صادرات نفت ایران در پایان سال 1401 به بیش از 60 میلیارد دلار خواهد رسید.هرچند که برآوردها حاکی از این است که در نیمه دوم سال‌جاری درآمد صادرات نفت کشور بیش از نیمه نخست هم خواهد بود.

از ایران به‌عنوان دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی و سومین دارنده بزرگ ذخایر نفتی در جهان یاد می‌شود.

گفته می‌شود که کل ذخایر نفت ایران در پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰۹ میلیارد بشکه برآورد شده که این رقم بیشتر از همه کشورهای جهان بجز دو کشور ونزوئلا و عربستان بوده است.

 

ارسال نظر