شناسه خبر : 31485

زلزله ترکیه چقدر هزینه روی دست ترکیه خواهد گذاشت؟

زلزله ترکیه چقدر هزینه روی دست ترکیه خواهد گذاشت؟

زمین‌لرزه می‌تواند تا ۸۴ میلیارد دلار برای ترکیه هزینه داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، یک گروه تجاری اعلام کرده که بدترین زمین‌لرزه حدود یک قرن اخیر ترکیه ردپایی از ویرانی بر جای گذاشته است که ممکن است تا ۸۴.۱ میلیارد دلار برای آنکارا هزینه داشته باشد، در حالی که یک مقام دولتی این رقم را بیش از ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.

مجموع تلفات زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری دوشنبه گذشته در ترکیه و سوریه به ۳۶ هزار نفر نزدیک شد و به نظر می‌رسد در حال افزایش باشد زیرا تمرکز از نجات بازماندگان گرفتار شده زیر آوار به ارائه سرپناه، غذا و مراقبت‌های روانی اجتماعی تغییر کرده است.

گزارشی که در آخر هفته توسط کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه منتشر شد، هزینه خسارت را ۸۴.۱ میلیارد دلار نشان داد که ۷۰.۸ میلیارد دلار برای بازسازی هزاران خانه، ۱۰.۴ میلیارد دلار از ضرر درآمد ملی و ۲.۹ میلیارد دلار از از دست‌دادن روزهای کاری است.

این سازمان اعلام کرد که هزینه‌های اصلی بازسازی مسکن، خطوط انتقال و زیرساخت‌ها و تامین نیازهای سرپناهی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صدها هزار بی‌خانمان خواهد بود. حدود ۱۳.۴ میلیون نفر در ۱۰ استان زلزله زده زندگی می‌کنند که معادل ۱۵ درصد جمعیت ترکیه است و نزدیک به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی ترکیه را تولید می‌کند.

ارسال نظر