شناسه خبر : 31420

حجم مبادلات ایران و روسیه با ارزهای ملی ۶۰ درصد افزایش یافت

حجم مبادلات ایران و روسیه با ارزهای ملی 60 درصد افزایش یافت

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی حجم ارزهای ملی ایران و روسیه در مبادلات در سال ۲۰۲۱ گفت: برنامه دو کشور افزایش این حجم و تقویت روابط بانکی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو و تهران در نظر دارند تا سهم ارزهای ملی شان در مبادلات تجاری دوجانبه را افزایش دهند.

وی افزود: دو طرف همکاری در بخش بانکی را تقویت کرده اند.

این مقام روس به خبرگزاری اینترفاکس گفت: « ما به همکاری و تقویت فعالیت های تجاری به ارزهای ملی با ایران ادامه می دهیم. سهم ارزهای ملی در تسویه های دو جانبه در سال 2021 از 60 درصد بیشتر شده است این روند مثبت در سال گذشته ادامه داشت.»

وی خاطرنشان کرد: تعامل با ایران از طریق بانک های مرکزی و موسسات اعتباری نیز فعالانه در حال توسعه است.

این دیپلمات روس توضیح داد: « ایجاد یک کانال ارتباطی مستقیم میان بانک های روسیه و ایران از طریق همگام‌سازی سامانه‌های پیام‌رسان مالی ملی یعنی SPFS و SEPAM در پایان ماه ژانویه، بر روی کاغذ ثبت شد.»

این اقدام امکان انجام مبادلات فرامرزی را بدون استفاده از سیستم پیام رسان مالی غربی یعنی سوئیفت فراهم می کند.

همکاری میان ایران و روسیه سال گذشته در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه دو کشور، شتاب گرفت. دو کشور در طول سال 2022، به توافق‌هایی برای توسعه همکاری ها از قراردادهای تهاتری برای توربین های ایرانی، قطعات و تجهیزات هواپیما گرفته تا قراردادهای ساخت مشترک خطوط لوله گاز طبیعی دست یافتند.

حجم مبادلات تجاری میان تهران و مسکو در سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است و به 4.6 میلیارد دلار رسیده است. جمهوری اسلامی اخیرا به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) به رهبری روسیه را امضا کرده است پیوسته که حرکت آزاد کالاها، خدمات و سرمایه میان کشورهای عضو را تضمین می کند.

ارسال نظر