شناسه خبر : 27289

تراژدی مرگبار فوتبال!

تراژدی مرگبار فوتبال!

۱۷۴ کشته و صدها مجروح در یک مسابقه فوتبال؛یک فاجعه باورنکردنی که در تاریخ فوتبال بی‌سابقه بوده و برای همیشه به تلخی از آن یاد خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین، این فاجعه در پی درگیری و آشوبی که بعد از یک مسابقه فوتبال در اندونزی رخ داد، به وجود آمده است.

طرفداران دو تیم آرما و پرسبایا سورابایا که در جزیره جاوه هستند، پس از شکست 3 بر 2 آرما در این دیدار به زمین ریختند.

در واقع طرفداران تیم بازنده یعنی آرما به زمین آمدند و پلیس هم برای جلوگیری از حضور آنها گاز اشک‌آور شلیک کرد.

در خود ورزشگاه کانجوروهان 34 نفر کشته شدند و بقیه افراد جان خود را در بیمارستان از دست دادند. صدها نفر هم آسیب دیده‌اند.

در میان کشته‌شدگان، نام دو افسر پلیس هم دیده می‌شود.نیکو آفینتا، رئیس پلیس جاوه شرقی، گفته است ، بسیاری از افراد در هنگامی که گاز اشک‌آور به آنها شلیک شده بود، به سمت یک در خروجی حمله بردند و همین باعث شد  زیر دست و پا بمانند: «آنها می‌خواستند از یک خروجی بیرون بروند و در جریان این فرارشان، دچار تنگی نفس و کمبود اکسیژن شدند.»

 یک مدیر بیمارستان گفت که یکی از جان‌باختگان کودکی پنج‌ساله  است. محفوظ، وزیر امنیت داخلی اندونزی، گفته که تعداد تماشاگران بیشتر از ظرفیت ورزشگاه بوده است.

 او در پستی در اینستاگرام نوشته که 42هزار بلیت فروخته شده، در حالی که ظرفیت ورزشگاه تنها 38هزار نفر بوده است. ویانتو ویجویو، مدیر پزشکی مالانگ، گفته که هنوز تعداد مصدومان مشخص نیست: «قربانیان هم به دلیل هرج‌ و مرج، شلوغی بیش از حد، خفگی، و زیر دست و پا بودن جان‌باخته‌اند. مصدومان هم به بیمارستان‌های محلی منتقل شده‌اند.»

گفته می‌شود این اتفاق از زمانی آغاز شد که هزاران طرفدار آرما به زمین آمدند. بازیکنان پرسبایا زمین را به‌سرعت ترک کردند اما چند بازیکن آرما در میدان ماندند و به آنها حمله شد. گفته می‌شود تا سه‌هزار نفر در داخل میدان حضور یافته‌اند. پلیس اعلام کرده  13 خودرو آسیب دیده که 10 خودرو متعلق به پلیس بوده است. تصاویر ثبت‌شده از داخل ورزشگاه نشان‌ می‌دهد گاز اشک‌آور به میزان زیادی شلیک شده و مردم هم دارند از نرده‌ها بالا می‌روند. همچنین برخی افراد، مصدومان را به بیرون ورزشگاه منتقل می‌کنند.

 برخی از هواداران هم خطاب به پلیس ضد شورش شعار می‌دادند. دولت اندونزی بابت این فاجعه عذرخواهی و اعلام کرده دلایل آن را بررسی خواهد کرد.

زین‌الدین املی، وزیر ورزش و جوانان اندونزی گفته است: «ما بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کنیم. این ماجرایی تأسفبار است که در حال حاضر که تماشاگران می‌توانند به ورزشگاه بروند، به فوتبال ما آسیب رسانده است. ما سازماندهی این مسابقه و حضور تماشاگران را تحت بررسی دقیق قرار خواهیم داد.

ما بر سر این بحث خواهیم کرد که آیا از حضور تماشاگران در ورزشگاه جلوگیری کنیم یا نه.» خشونت طرفداران مشکلی همیشگی در فوتبال اندونزی بوده و رقابت‌های شدید تیم‌ها گاهی منجر به تقابل‌های مرگبار شده است.

در این مسابقه هم طرفداران پرسبایا سورابایا به صورت قانونی حق خرید بلیت را نداشتند.

محفوظ می‌گوید که مقامات اعلام کرده بودند بهتر است بازی در بعد از ظهر برگزار شود، اما برگزارکنندگان بازی ساعت آن را به شب موکول کردند.

محفوظ نوشته است: «این ورزش گاهی باعث می‌شود طرفداران احساسات خود را ناگهانی ابراز کنند.»

 

ارسال نظر