شناسه خبر : 22638

ورزشکاران روزه‌‎دار چه تغذیه‌ای داشته باشند؟

ورزشکاران روزه‌‎دار چه تغذیه‌ای داشته باشند؟

یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی به ورزشکاران روزه دار توصیه کرد در ایام ماه رمضان تنوع غذایی را رعایت کنند تا دچار افت انرژی نشوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله فریادی به دغدغه ورزشکاران روزه دار برای تغذیه در ماه رمضان اشاره کرد و افزود: نوع تغذیه افراد ورزشکار باید بگونه‌ای باشد که علاوه بر فعالیت‌های روزانه، انرژی کافی برای انجام ورزش هم داشته باشند.

وی با تاکید براینکه به همه ورزشکاران توصیه می‌شود در این ایام در وعده افطار و سحری خود تنوع غذایی مناسبی داشته باشند، ادامه داد: در این راستا ورزشکاران باید در وعده افطار مقادیری کافی نشاسته، کربوهیدرات‌ها و پروتئین را مصرف کنند.

مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرا اضافه کرد: در وعده سحر هم تا جایی که امکان دارد، پروتئین و چربی کمتری استفاده کنند، چراکه مصرف پروتئین پس از چند ساعت تشنگی را به دنبال خواهد داشت و این مسئله باعث بی حالی و ضعف در طول روز می‌شود.

وی افزود: ورزشکاران روزه دار به یاد داشته باشند که در وعده سحری از نوشیدن مایعات زیاد پرهیز کنند، چرا که باعث زود هضم شدن غذا و به دنبال آن گرسنگی و تشنگی خواهد شد.

فریادی تصریح کرد: بهتر است بعد از وعده افطار، ورزشکاران حدود هشت لیوان مایعات مصرف کنند و در ابتدا به فاصله هر یک ربع یک بار و سپس یک ساعت یک بار یک لیوان آب بنوشند تا املاحی که نیاز است بدن داشته باشد، تامین شود.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی خاطرنشان کرد: همچنین توصیه می‌شود ورزشکاران روزه دار از سرم‌های قندی استفاده کنند، به این شکل که داخل یک لیوان آب جوشیده سرد شده، یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق چایخوری نمک حل کنند و آن را بنوشند.

وی ادامه داد: البته میزان دریافت کربوهیدارت ها، پروتئین، نشاسته و... در هر ورزشکاری بنا به رشته، وزن و فعالیتی که دارد، متفاوت است.

مربی بدنسازی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران افزود: ورزشکاران لاکتیکی بیشتر کربوهیدارت‌ها و ورزشکاران استقامتی هم بیشتر پروتئین مصرف کنند.

وی در خصوص مصرف مکمل‌ها در ایام ماه رمضان هم گفت: به ازاء هر کیلوگرم وزن ورزشکار می‌تواند که حداقل یک تا یک و نیم گرم پروتئین و کربورهیدارت پس از افطار در دو مرحله مصرف کند.

فریادی در پایان به همه ورزشکاران توصیه کرد تا برای نحوه تغذیه خود در ماه رمضان باتوجه به وزن و رشته‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، از نظر یک پزشک متخصص که دارای علم ورزش است نیز استفاده کنند.

ارسال نظر