۵ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص یافت

۵ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص یافت

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: صندوق توسعه ملی پ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه های تجدید پذیر اختصاص داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «محمود کمانی» امروز (دوشنبه) در مراسم امضای تفاهمنامه صندوق توسعه ملی و ساتبا افزود: این تسهیلات برای ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اختصاص می یابد.

وی افزود: در گام نخست چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با این تسهیلات ساخته می‌شود.

معاون وزیر نیرو برنامه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را برنامه‌ای جامع دانست و افزود: تعهد اولیه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر بود.

کمانی ادامه داد: اخیراً در جلسه شورای‌عالی انرژی مصوب شد در یک دوره ۵ساله ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه هفتم توسعه هم مورد تأکید قرار گرفته که به دلیل ناترازی در سخت و برق نیاز مبرم به توسعه آنها داریم.

رئیس ساتبا با بیان اینکه ۸۰ درصد توسعه نیروگاهی در جهان متعلق به نیروگاه‌های تجدیدپذیر است ادامه داد: کشور ما هم باید در این زمینه پیشرفت داشته باشد.

کمانی افزود: اکنون حدود ۸۰ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود که با نرخ صادراتی مازوت به قیمت ۱ دلار و ۴۵ سنت حدود ۱۵ میلیارد دلار می‌شود.

وی گفت: اگر این میزان تبدیل شود از محل آن می‌توان به‌راحتی ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را احداث کرد.

معاون وزیر نیرو به مصوبه شورای‌عالی انرژی برای احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: چهارهزار و ۵۰۰ مگاوات آن با قید فوریت احداث می‌شود و ۱۰ هزار مگاوات هم به‌تدریج اجرایی خواهد شد.

کمانی از تأمین مالی صندوق توسعه ملی برای احداث این میزان نیروگاه خبر داد که مصوبه شورای اقتصاد آن نیز اخذ شده است.

وی گفت: به‌زودی مناقصه‌های لازم نیز برگزار خواهد شد و همچنین از مصوبه قبلی در باره احداث چهارهزار مگاوات اکنون سه هزار مگاوات مشخص شده است.

رئیس ساتبا به نکته صندوق توسعه در باره بازگشت سرمایه داده شده اشاره کرد و گفت: دولت در این باره تعهد داده است.

ارسال نظر