سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیون یورویی برای ساخت ۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

سرمایه‌گذاری 80 میلیون یورویی برای ساخت 600 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

جزئیات احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور مشخص شد، در شرایط فعلی،از نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور یاد می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین، نیروگاهی که قرار است در مجاورت شهرکوهپایه اصفهان ساخته شود. 

مدت زمان اجرای این نیروگاه که به دو بخش تقسیم شده شامل بخش خرید به مدت 30 ماه و بخش مهندسی، نصب و اجرای آن نیز 24 ماه اعلام شده است. 

ارزش قراردادی این نیروگاه حدود 44 هزارو 752 میلیارد ریال و 80278518 یورو اعلام شده است. 

گفته می‌شود که با احداث این نیروگاه از انتشار ۸۱۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری خواهد شد.

با در نظر گرفتن ظرفیت این نیروگاه، گویا ۳۵۰ میلیون مترمکعب گاز نیز در سال صرفه‌جویی می‌شود.

رشد مصرف برق درکشور سالانه ۴تا ۵ درصد برآورد شده، بنابراین ضرورت سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان رو به فزونی است.

مجموع ظرفیت نامی نیروگاه‌های منصوبه در شبکه سراسری برق کشور در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار مگاوات است. از این مقدار، حدود ۸۲ درصد معادل ۷۴ هزار مگاوات را نیروگاه‌های حرارتی تشکیل می‌دهند.

۱۲درصد توسط نیروگاه‌های برقابی و بقیه توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اتمی و مقیاس کوچک تأمین می‌شوند.

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور تا پایان اسفند پارسال 1038، 03 مگاوات بوده است. از ناترازی برق به عنوان یکی از چالش‌های سال‌های اخیر صنعت برق یاد می‌شود به نحوی که برآورد شده میزان ناترازی برق در محدوده ۱۰ هزار مگاوات باشد که مهم‌ترین دلیل آن، کم‌کاری دولت قبل در سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت برق بوده است.

هر چند که از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون ۳۳ واحد جدید نیروگاه حرارتی به ظرفیت پنج هزار و ۱۵ مگاوات در راستای کمک به کاهش خاموشی‌ها و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری وارد مدار شده است.

بررسی نمودار رشد مصرف برق، شیب تند صعودی را به نمایش گذاشته به نحوی که تقاضای مصرف برق رشدی 12.5 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل به تصویر کشیده است.  

وزارت نیرو در سال‌جاری 140 برنامه با هدف عبور بدون خاموشی از تابستان در نظر گرفته که محور اصلی آن، توسعه ظرفیت نیروگاه‌های کشور است؛ یعنی افزایش ظرفیت حدود ۷۷۰۰ مگاواتی تولید برق در سال‌جاری. 

از این میزان، حدود ۳ هزار و ۲۶ مگاوات مربوط به نیروگاه‌هایی بوده که طبق روال توسط وزارت نیرو احداث شده‌اند و ۱۵۰۰ مگاوات آن برای صنایعی است که خود اقدام به تأسیس نیروگاه کرده‌اند.

کشور ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، تا جایی که به طور میانگین سالانه بیش از 280 روز آن آفتابی گزارش شده است. 

نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از باصرفه‌ترین مدل‌های نیروگاهی هستند که از نظر محیط زیست چند مزیت ویژه دارند.

از افزایش 35 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها در مدت زمان چهار سال به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو در دولت سیزدهم یاد می‌شود.

10 هزار مگاوات آن سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

از 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک، حدود 7 هزار مگاوات آن سهم نیروگاه خورشیدی و 3 هزار مگاوات بقیه هم سهم نیروگاه بادی است. 

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، کمک مؤثری برای رفع ناترازی قابل توجه برق است، گفت: ادارات باید ۵ درصد برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند، باید از تابلوی برق سبز در بورس، برق خریداری کنند. وی افزود: امسال ناترازی زیادی در برق داریم که انرژی‌های تجدیدپذیر کمک بسیار خوبی برای حل این ناترازی است.

 

  • ناشناس

    بودجه اش از همان ۱۰۰هزار میلیارد تامین شده!!

ارسال نظر