شناسه خبر : 49325

اختصاصی چابک آنلاین؛

مزایای مهم فروش متری مسکن چیست؟

مزایای مهم فروش متری مسکن چیست؟

یک کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه اعلام کرد که فروش متری مسکن می‌تواند یک مدل خوب برای ارائه به بازار سرمایه باشد زیرا یکی از راه های تامین مالی مسکن مدل فروش متری مسکن بوده که افراد با بودجه محدود هم می‌توانند در آن سرمایه گذاری کنند.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، مصطفی صفاری در گفتگو با چابک آنلاین، افزود: امکان سرمایه گذاری در واحد های آماده وجود دارد که به آن‌ اوراق منفعت گفته می‌شود.

اوراق منفعت به افراد ارائه شده  و درآمد حاصل از اجاره این خانه‌ها  بین سرمایه گذاران تقسیم می‌شود که ارزش رشد مسکن نیز بر اساس قیمت واحد اوراق منفعت محاسبه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه، تصریح کرد که بسیاری ازکشورها در سراسر جهان از این مدل برای تامین مالی مسکن خود استفاده می‌کنند،زیرا بسیاری از افراد در شرکت‌های سرمایه گذاری مسکن یا صندوق‌های مسکن اقدام به سرمایه گذاری در واحدهای مسکن می‌کنند ک این مدل تامین مالی مسکن در چین به خوبی عمل کرده و موفقیت زیادی داشته است.

وی بیان کرد: قبلاً بخش خصوصی این طرح را اجرا کرده، اما موفقیت آن بستگی به سودآوری پروژه و شرایط بازار دارد. به عنوان مثال، اگر یک زمین یا ساختمان وجود داشته باشد که افراد تامین مالی را برای آن ارائه کنند، مانند پیش‌فروش‌هایی که سازندگان قبلاً انجام داده‌اند، افراد پولی را پرداخت می‌کنند و پس از چند سال واگذاری ملک را دریافت می‌کنند که در این حالت، افراد برای چند سال از نقدینگی پول خود محروم می‌شوند اما در مدل فروش متری مسکن، افراد می‌توانند پول خود را هر لحظه دریافت کنند و نقدینگی آنها در مسکن به دست می‌آید.

صفاری، گفت:  این طرح می‌تواند به افرادی که مسکن ندارند یا بودجه پایین دارند کمک کند و امروزه خرید یک مسکن حداقل حدود ۶ میلیارد تومان نیاز دارد، اما با این طرح شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیز به املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنید.

وی، بیان کرد: یکی از مهمترین ضعف‌های فروش متری مسکن در بازار سرمایه، محدودیت‌های جغرافیایی است.

کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه اظهار داشت: اقتصاد بازار سرمایه ایران با فروش متری مسکن همخوانی دارد در ایران، با ایجاد بورس کالا و راه‌اندازی بانک مسکن کارآمدی آن را نشان داده اند.

صفاری، با بیان اینکه فروش متری مسکن به افراد این امکان را می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری کوچک وارد سرمایه گذاری در واحدهای مسکونی بشوند، بیان داشت که  افراد برای سرمایه‌گذاری بلندمدت به وام‌های بلندمدت نیاز دارند و این دو عامل با هم مرتبط هستند.

وی اذعان داشت که یکی از نقاط قوت فروش متری مسکن این است که افراد با سرمایه اندک می‌توانند وارد صنعت مسکن شوند و این ویژگی برای افرادی که دارای سرمایه کم هستند، فرصت بیشتری برای ورود به این صنعت فراهم می‌کند.

 

ارسال نظر