شناسه خبر : 49000

اختصاصی چابک آنلاین؛

فروش متری مسکن منجر به جمع‌ آوری سرمایه‌های خرد در جامعه می شود

فروش متری مسکن منجر به جمع‌ آوری سرمایه‌های خرد در جامعه می شود

یک عضوهیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران،گفت که دولت می‌تواند از طریق برداشتن موانع و محدودیت‌ها، ارائه تسهیلات وایجاد انگیزه برای بخش خصوصی درتولید بیشتر مسکن گام های مهمی برای خانه‌دار شدن افراد بردارد.

چابک آنلالین، لیلی اسماعیل زاده، حسن محتشم، درگفتگو با چابک آنلاین، بیان کرد: تورم و تقاضای بیش از حد مسکن نسبت به عرضه، باعث افزایش قیمت مسکن شده  که در این بین، عدم توانایی برای خرید مسکن باعث شده تا بیشتر افراد به سمت اجاره مسکن بروند.

وی، بابیان اینکه اجرای فروش متری مسکن یکبار در دهه ۷۰ صورت گرفته اما نتیجه مطلوبی نداشت و قرارشد تا دوباره این طرح ازطریق بورس انجام شود، تصریح کرد که در این روش به جای اینکه افراد سهام خریداری کنند، می‌توانند چند متر مسکن بخرند تا ارزش پول خود را حفظ کنند، هر چند که با خرید متری مسکن، هر فردی صاحب یک خانه شود، یک انتظار غیرواقعی است.

محتشم، گفت: بورس برای ورود هر پروژه و شرکتی، یک سازوکار خاص دارد، بنابراین از سال گذشته، دوباره فروش متری مسکن مطرح شده و می‌تواند منجر به جمع‌آوری سرمایه‌های خرد جامعه برای تولید مسکن شود، هرچند که میزان تأثیرگذار نقش آفرینی این  طرح در تولید مسکن هنوز مشخص نیست.

وی،مدعی شد که فروش متری مسکن نمی‌تواند عامل اصلی برای خانه دار شدن افراد باشد در حالیکه ارائه وام‌های بانکی با شرایط مناسب می‌تواند به افراد کمک کند تا بتوانند بخشی از ارزش ملک را به عنوان وام دریافت کنند و خرید مسکن را انجام دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران، اظهار کرد: در برخی کشورها که با تورم مواجه هستند، فروش متری مسکن به عنوان یک روش برای حفظ ارزش پول و سرمایه عامل موثری است.

محتشم، افزود: در کشورهای دیگر، بانک‌ها بر اساس توانایی پرداخت اقساط، تا ۹۰ درصد ارزش یک آپارتمان را به عنوان وام به متقاضیان ارائه می‌دهند، اما با نرخ بهره کم.!

 

ارسال نظر