شناسه خبر : 48907

اختصاصی چابک آنلاین؛

چهار روش مهم حل مشکلات بخش مسکن در کشور مشخص شد

چهار روش مهم حل مشکلات بخش مسکن در کشور مشخص شد

یک کارشناس اقتصاد مسکن، بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی حوزه مسکن، بخش تامین مالی است؛ طبق مصوبه مجلس ۲۰ درصد وام ها باید به طرح نهضت مسکن و دیگر طرح های مسکن اختصاص می یافت، اما تراز پرداخت اکثر بانک ها در حد صفر درصد باقی ماند و اکثر بانکها تمایل به ارائه تسهیلات حتی با نرخ ۲۳ درصدی به افراد نبودند.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، مجید گودرزی در گفتگو با چابک آنلاین، گفت: تا زمانی که مسکن شاهد جهش های بیش از 80 درصدی است بانک ها به پرداخت وام های 23 درصدی تمایلی نشان نمی دهند.

به گفته وی، دولت باید تلاش کند تاقیمت گذاری منطقه‌ای را کامل کرده و بر قیمت ها کنترل داشته باشد.

گودرزی، افزود: مشکل دیگر در حوزه مسکن، مربوط به زمین است، اگر یک درصد زمین‌های ایران به ساخت و ساز اختصاص یابد، به هر ایرانی ۱۹۶ متر زمین می‌رسد،  بنابراین واگذاری زمین  می‌تواند یک راه‌حل مناسب برای حل این مشکلات باشد که در دولت سیزدهم این امر در حال پیشرفت است.

کارشناس اقتصاد مسکن، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای احداث حدود 57 شهر جدید در نقاط مختلف کشور، می‌تواند به کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ، مثل تهران و حل بخشی از مشکلات مسکن در کشور کمک کند.

 گودرزی، ادامه داد: ورود به بحث قیمت‌گذاری منطقه‌ای، قانون‌گذاری در حوزه مسکن و تامین مالی از طرق مختلف و ارائه زمین می‌تواند چهار روش اثر گذار و لازم  برای حل مشکلات حوزه مسکن باشد.

وی، با بیان اینکه فروش متری مسکن به طور کلی ایده اشتباهی است، گفت: این سیاست‌ چندان درست نیست و  مسکن باید از حمایت و تسهیلات بیشتری برخوردار باشد و نباید به عنوان یک کالای تجاری مورد مزایده قرار گیرد.

کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: بهترین سیاست برای خانه دار شدن افراد، واگذاری زمین تا نقطه اشباع  بوده تا بتوان تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده ساختمان‌ها را از طریق این روش کاهش داد.

 

ارسال نظر