شناسه خبر : 38600

اختصاصی چابک آنلاین؛

فروش صادراتی سیمانی ها ۸۹ درصد افزایش یافت

فروش صادراتی سیمانی ها 89 درصد افزایش یافت

پس از ورود معاملات سیمان به بورس کالا، بازارهای داخلی سیمان به ثبات رسید و نوسانات غیرمجاز قیمتی در بازارها نیز به شدت کاهشی یافت.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، همچنین شرکت های سیمانی توانستند ازطریق ابزارهای مبادلاتی در بورس کالا مشکل نقدینگی خود را حل کنند.

در عین حال، دوره وصول مطالبات خود را به حداقل برسانند.

البته باید توجه داشت ، بازار سیمان در ایران به دلیل وجود ظرفیت اسمی بالاتر از نیاز داخلی و همچنین وجود تعداد زیاد عرضه کننده ، این توانایی را داشت تا از طریق یک بازار قوی قیمت ها را بهینه کند.

با تمام این موارد، آمار ها نشان می دهدکه  شرکت های سیمانی از سال 1401 به نحو مطلوبی سروسامان گرفته اند و با تداوم فروش و کاهش نااطمینانی ، این فرصت را پیداکردند تا برای توسعه خطوط تولید و حضور در بازارهای جهانی برنامه ریزی کنند.

این روند را می توان در گزارشات تولید و فروش منتهی به 31 مردادماه 1402 نیز مشاهده کرد.

براساس آمار منتشر شده، شرکت های سیمانی فعال در بازار سرمایه تا پایان مردادماه بیش از یک میلیون و 608 هزار تن از محصولات خود را در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رساندند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 8.4 درصد افزایش داشته است.

از نظر درآمدی نیز این شرکت ها حدود 9 هزار و 983 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده اند که به نسبت سال قبل بیش از 58.9 درصد رشد را نشان می دهد.

درجدول زیر تغییرات حجم و ارزش فروش صادراتی سیمانی های بورسی بایکدیگر مقایسه شده است.

1

افزایش 34 درصدی قیمت فروش داخلی و 8 درصدی قیمت فروش صادراتی و همچنین افزایش قیمت ارز از دلایل افزایش نسبی فروش کل و صادراتی نسبت به سال قبل به شمار می رود.

نمادهای «اردستان»، «ساراب» ،«سخوز» و «سفید» با کاهش حجم فروش کل مواجه بودند.

«سصفها» و «سبهان» بیشترین رشد فروش را داشتند.

همچنین این گروه صنعت در مجموع رشد 6 درصدی در حجم کالای صادراتی و 86 درصدی در ارزش فروش صادراتی را به ثبت رساند.

 نمادهای «اردستان»، «ساراب» ، «سخوز» ، «سکرد» ، «سدشت» و «سغرب» با کاهش حجم صادراتی 5 ماهه نخست سال را به پایان رساندند.

«اردستان»، «ساراب» و «سغرب» کاهش ارزش فروش صادراتی داشتند.

«سمازن»، «سآبیک» و«ساروم» بیشترین حجم فروش را به خود اختصاص دادند.

«ساروم» و «سصفها» موفق ترین در افزایش صادرات بودند.

در جدول زیر تغییرات حجم و ارزش فروش صادراتی شرکت های سیمانی بایکدیگر مقایسه شده است.

2

 

تامین به موقع حامل های انرژی، افزایش حقوق و دستمزد، رشدهزینه حمل ، افزایش هزینه تامین قطعات و نهاده های تولید نیز به عنوان مهمترین چالش های صنعت شناخته می شود.

در تابستانی که گذشت، تأمین برق پایدار برای کارخانه های تولید کننده سیمان منجر به افزایش 11 درصدی تولید و همچنین افزایش 27 درصدی موجودی انبار این دسته از تولید کنندگان کالا شد.

 

ارسال نظر