شناسه خبر : 34902

اختصاصی چابک آنلاین ؛

بازدهی سیمانی های بورسی روی دست غول های دیگر صنایع ایستاد

بازدهی سیمانی های بورسی روی دست غول های دیگر صنایع ایستاد

با افزایش تقاضا و قیمت سیمان در بورس کالا ، سهام شرکت های سیمانی سبزپوش شدند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، اگر بخواهیم گروه های تولیدی بزرگ موجود در بازار سهام را بایکدیگر مقایسه کنیم، گروه سیمان در مقایسه با فلزات، صنایع غذایی و پتروشیمی ها و پالایشی ها حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

اما اگر آمار معاملات بازار سهام در هفته آخر خردادماه را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که شرکت های سیمانی بالاتر از همه غول های صنعت ایران با 4.71 درصد  درجایگاه نخست بازدهی قرار گرفته اند. 

موضوعی که با توجه به بالاگرفتن رقابت برای انرژی در روزهای اوج مصرف و عدم توانایی شرکت های سیمانی برای تامین انرژی گرانتر، چندان مورد انتظار نبود.

از طرفی آمارها نشان می دهند از زمانی که محصولات سیمانی در بورس کالا عرضه شده کمترین افزایش قیمت را بین کالاهای معدنی و صنعتی به ثبت رسانده اند. 

با این وجود، دربازار هفته آخر خرداد ماه شاهد آن بودیم که تقاضا برای سیمان افزایش یافت و قیمت این کالا روند صعودی به خود گرفت.

این موضوع باعث شد تا میانگین قیمت های کشف شده در تالار سیمان خرداد ماه، رشد 13.8 درصدی را به ثبت برساند.

در یک بازه زمانی ماهانه، مشخص می شود هرچند تقاضا درمحدوده میانگین سه ماه گذشته قرار دارد اما عرضه ها به نسبت اردیبهشت تاحدودی کاهش یافته و این شرایط باعث شده تا درصد قابل توجهی از عرضه ها مورد معامله قرارگیرند. 

با تمام این موارد، افزایش قیمت سیمان در معاملات خردادماه باعث شد تا در بازار سهام نیز سهامداران در مورد این گروه معاملاتی خوش بین شوند و تقاضای خود را بالا ببرند.

باید دید این روند با توجه به ریسک های صنعت سیمان درماه های گرم و سرد سال به چه شکل پیش خواهد رفت؟

در نمودار زیر روند معاملات سیمان بورس کالا طی سه ماه گذشته نشان داده شده است.

Capture

  • Vahid

    با تشکر از مطلب خوب شما

ارسال نظر