شناسه خبر : 33739

اختصاصی چابک آنلاین؛

درآمدهای شناسایی شده خودروسازان در فروردین ۱۹ درصد کاهش یافت

مجموع تولید سه خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۴۰۱ به ۷۵۰ هزار دستگاه رسید

درآمدهای شناسایی شده خودروسازان در فروردین 19 درصد کاهش یافت

صنعت خودروی ایران که در سال ۱۴۰۱ برای افزایش میزان تولیدوسامان بخشی به وضعیت مالی خودو برخی از زیر مجموعه های زیانده آستین همت را بالا زده بود در پایان سال توانست عملکرد مثبتی را از خود به جای گذارد و ضمن افزایش قابل توجه تولیدات، وضعیت صورت های مالی، مالکیت سهام و بدهی های خود را تا حد زیادی مشخص کند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، با این حال، بدهی شرکت های خودرو ساز به قطعه سازان و سیستم بانکی کشور عاملی شد تا دولت نتواند باقی مانده سهام خود دراین شرکت ها را واگذار کند.

بحث قیمت گذاری کالاهای خودرو سازان نیز یکی دیگر از چالش های بزرگ صنعت در سال 1401 بود.

براین اساس، هرچند که ورود مقطعی خودرو به بورس کالا توانست یک جریان شفاف نقدینگی را برای خودرو سازان ایجاد کند و میزان قابل توجهی از سود ناشی از شکاف قیمت ها در بازار و کارخانه را از دلالان بگیرد و به شرکت ها بازگرداند، اما با ورود شورای رقابت،باردیگر محصولات خودرویی در بند قیمت گذاری دستوری گرفتار شدند.

همچنین در سال جدید ، شاهد آن بودیم که واردات خودروهای کارکرده برای تنظیم بازار ایران آزاد شد تا خودرو سازان با چالش از دست دادن سهم خود از بازارها نیزرو به رو شوند.

با این حال ، پیش فروش بیش از 500 هزاردستگاه خودرو ساخت داخل که در اواخر سال گذشته توسط وزارت صنعت معدن و تجارت به انجام رسید، باعث شد تا صنعت گران جاده مخصوص حداقل تا پایان سال 1402 با مشکل کاهش تقاضا روبه رو نشوند.

گزارش های عملکرد ماهانه سه خودرو ساز بزرگ کشور نشان می دهد ، این شرکت ها در فروردین سال جاری بیش از 58 هزار و 472 دستگاه انواع خودروی سواری تولید کرده اند که در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته ، 29 درصد رشد داشته است.

2

همچنین گزارش عملکرد 12 ماهه 1401 این سه خودرو ساز نشان می دهد ، مجموع تولید آنها در این سال به بیش از 750 هزار دستگاه خودرو رسیده که  درمقایسه با رقم 840 دستگاه به ثبت رسیده در 12 ماهه سال 1400، در حدود 11 درصد کاهش یافته است.

1

با این وجود رشد 145 درصدی مدیران خودرو ، 41 درصدی کرمان موتور و 106 درصدی بهمن موتور در بخش تولید باعث شد تا مجموع خودرو تولید شده در کشور از محدوده یک میلیون و 347 هزار دستگاه فراتر رود و مجموعه تولیدات صنعت نسبت به سال 1400، رشد 39 درصدی را به ثبت رساند.

آمارها نشان می دهد، شرکت ایران خودرو با تولید بیش از 583 هزار دستگاه خودرو، 41 درصد از کل تولیدات در سال 1401 را به خود اختصاص داده و از این نظر به عنوان بزرگ ترین خودرو ساز ایران شناخته می شود.

آمار تولید فروردین ماه نیز نشان از رشد 29 درصدی تولیدات درمقایسه مدت مشابه سال گذشته دارد.

با این وجود تعداد فروش خودروسازان در فروردین سال جاری کاهش یافته و درآمدهای شناسایی شده این شرکت ها 19 درصد کاهش یافته است.

 

ارسال نظر