شناسه خبر : 28297

رشد ۵۰ درصدی سود‌سازی سیمانی‌ها با وجود ثبات در قیمت

رشد 50 درصدی سود‌سازی سیمانی‌ها با وجود ثبات در قیمت

با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های سیمانی فعال در بازار سهام مشخص شد، این شرکت‌ها تا پایان شهریورماه سال‌جاری توانسته‌اند سود خالص خود را به طورمیانگین ۵۰ درصد افزایش دهند.

به گزارش چابک آنلاین، افزایش سود خالص صنعت سیمان طی این دوره درحالی است که با ورود این شرکت‌ها به بورس کالا، طی یک سال گذشته قیمت محصولات آنها با ثبات نسبی روبه‌رو بوده و قیمت هر پاکت سیمان در محدوده 50 هزار تومان باقی مانده است.

همچنین عرضه محصولات سیمانی به بورس کالا باعث شد تا دوره وصول مطالبات آنها نیز کاهش یابد و مشکل سرمایه درگردش آنها نیز تا حدی مرتفع شود.

نگاهی به آمار تولید و فروش شرکت‌های سیمانی نیز نشان می‌دهد، این شرکت‌ها توانسته‌اند با برنامه‌ریزی مناسب در فصول بهار و تابستان، اثرات ناشی از قطعی برق را که طی سال‌های گذشته با آن مواجه بودند، مرتفع کنند و به میزان تولید و فروش خود تا حد بسیار زیادی بیفزایند.

بر اساس آمار منتشر شده از طرف بورس کالای ایران، تا انتهای هفته اول آبان‌ماه 1401، در حدود 23 میلیون و 170 هزار تن سیمان به ارزش حدودی 21 هزار و 392 میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده که از نظر حجم 138 درصد و از نظر ارزش 212 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

همچنین معاملات سیمان در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا، از نظر حجم 59 درصد و از نظر ارزش 7.2 درصد از کل معاملات انجام شده را پوشش داده است.

عرضه‌های موفق سیمانی‌ها در بورس کالا، هرچند که اتفاق خوشایندی را برای سود‌سازی و فعالیت‌های عملیاتی آنها رقم زده است، اما باعث نشد تا روند نزولی قیمت آنها در بازار سهام متوقف شود تا این صنعت طی شش ماه گذشته بیش از 3.7 درصد از ارزش بازاری خود را در بازار سهام از دست دهد.

این موضوع منجر شد تا نسبت‌های ارزندگی این صنعت بهبود یابد و نسبت قیمت به درآمد، با رسیدن به محدوده عدد 6.2 جذابیت سهام این صنعت را نشان دهد.

آمار نشان می‌دهد این صنعت در حال حاضر با 44 نماد و ارزش بازاری 55 هزار و 300 میلیارد تومان، در حدود یک درصد از بازار را به خود اختصاص داده است.

افزایش مصرف مازوت و برق در سیمانی‌ها

به گزارش روزنامه ایران، بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های سیمانی فعال در بازار سهام نشان می‌دهد، افزایش تولیدات این شرکت‌ها با افزایش برق و مازوت مصرفی آنها همراه شده است.

به عنوان مثال مصرف گاز شرکت سیمان شرق در سال مالی منتهی به شهریورماه 1401، نسبت به سال مالی قبل با 4 درصد کاهش روبه‌رو شده است، اما در همین مدت مصرف مازوت حدود 92 درصد و مصرف برق نیز حدود 2.2 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کارشناسان بر این باورند که با شروع فصل سرما و با توجه به ناترازی گازی در برخی از روزهای زمستان، مازوت مصرفی در این شرکت‌ها به‌مراتب بالاتر خواهد رفت که می‌تواند مشکلاتی را برای محیط زیست پیرامون کارخانه‌ها ایجاد کند.

از طرفی، شرکت‌های سیمانی در نیمه نخست سال‌جاری نهاده‌های مورد نیاز خود را به طور میانگین 30 درصد گران‌تر از سال قبل خریداری کرده‌اند و افزایش حقوق و دستمزد نیز تا حد بسیار زیادی بر افزایش سود‌سازی آنها تأثیر‌گذار بوده است.

افزایش هزینه‌ها در مجموع باعث شده تا بهای تمام‌شده محصولات شرکت‌ها نیز حدود 41 درصد افزایش یابد.

 رکود در صنعت ساختمان و سیاست‌های حمایت‌گرایانه در کشورهای همسایه بر فعالیت‌های شرکت‌های سیمانی تأثیر‌گذار خواهد شد.

بنا به گفته مدیران شرکت‌های سیمانی، رکود حاکم بر صنعت ساختمان، کاهش پروژه‌های عمرانی در بخش خصوصی، افزایش شرایط رقابتی و اعمال تحریم‌های بین‌المللی ظالمانه در کنار سیاست‌های تعرفه‌ای وضع‌شده از طرف کشورهای همسایه برای واردات سیمان و همچنین افزایش هزینه‌های تعمیر، تجهیز و نگهداری واحد‌های تولیدی، منجر شده تا از مزیت‌های تولیدی صنعت سیمان تا حدودی کاسته شود.

همچنین این مدیران از تأمین برق و انرژی مورد نیاز برای تداوم در تولیدات خود، به‌عنوان مهم‌ترین ریسک عملیاتی در نیمه دوم سال‌جاری نام می‌برند.

افزایش نرخ انرژی و نیز حامل‌های انرژی می‌تواند در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب در جهت کاهش تأثیرات آن، سود‌آوری صنعت سیمان را کاهش دهد.

حقوقی‌ها خریداران اصلی سهام سیمانی

آمار مربوط به خرید و فروش سهام سیمانی در بازار سهام نشان می‌دهد، طی یک سال گذشته، حقوقی‌ها همواره در نقش تقاضا‌کنندگان اصلی سهام ظاهر شده‌اند و از ابتدای آبان‌ماه سال 1400، بیش از 680 میلیون برگ سهم را از حقیقی‌ها خریداری کرده‌اند. افزایش خرید حقوقی‌ها در سهام سیمانی از ابتدای خردادماه سال‌جاری با شدت بیشتری روبه‌رو شده و در این مدت مالکیت 420 میلیون برگ سهم از حقیقی به حقوقی تغییر کرده است.

 

ارسال نظر