شناسه خبر : 37507

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۱۰۰ درصدی ارزش صادرات سیمانی‌های بورسی

«سفید» ، «سصفها» و «سبهان» بیشترین رشد درآمدی سیمانی ها را به خود اختصاص دادند

رشد 100 درصدی ارزش صادرات سیمانی‌های بورسی

با وجود برخی نگرانی ها در خصوص کاهش بازدهی سهام شرکت های سیمانی در سال ۱۴۰۲، آمارها نشان می دهند که این شرکت ها در شرایط نسبتا مناسبی قرار دارند و روند فروش و صادرات آنها بهبود یافته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، هرچند برخی تحلیلگران براین باورند که افزایش نرخ حامل های انرژی می تواند برای صنایعی که توان رقابتی برای تامین انرژی ندارند(مانند صنعت سیمان)  زیان بار باشد، اما آمارها نشان می دهد که تولید و فروش سیمانی های بورسی تا تیرماه 1402 در حال افزایش است و درآمدهای صادراتی و داخلی صنعت نیز رشد قابل توجهی داشته است.

بررسی گزارش تولید و فروش 18 شرکت سیمانی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد که این شرکت ها تا پایان تیرماه 1402 ، بیش از 8 میلیون و 800 هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده اند.

این رقم ها  در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ، حدود 8.6 درصد افزایش داشته است.

همچنین مجموع درآمدهای (داخلی و صادراتی) 18 شرکت سیمانی بررسی شده به حدود 8 هزار و 220 میلیارد تومان رسیده که این عنوان نیز درمقایسه با سال قبل ، حدود 64 درصد افزایش نشان می دهد.

شرکت های سیمانی در سال 1402 توانستند در زمینه صادرات محصولات خود نیز عملکرد خوبی به جاگذارند.

بطوری که ارزش صادرات این صنعت با رشد 100 درصدی رو به رو شده و به حدود 2 هزار و 391 میلیارد تومان، تاپایان تیرماه، رسیده است.

هرچند که بخشی از این افزایش درآمد صادراتی مربوط به تغییرات نرخ ارز است اما شرکت های صادراتی توانستند با اخذ مجوز افزایش قیمت تا 34 درصدی برای فروش محصولات داخلی و افزایش بیش از 8 درصدی فروش محصولات صادراتی ، ارزش افزوده تولیدات خود را به نسبت افزایش دهند.

درکنار این موارد،صنعت سیمان کشور در سال های گذشته با حدود 60 تا 70 درصد ظرفیت خود، تولید می کرد که این موضوع هزینه های ثابت تولید را افزایش می داد.

روندی که با افزایش حجم تولیدات در سال 1402، تاحدودی تعدیل شد و هزینه های سربار از طریق افزایش میزان تولید، پاسخ داده شد.

این موضوع می تواند تاپایان سال بازدهی و حاشیه سود تولیدات سیمانی را حفظ کند و سهام آنها را ارزنده نگاه دارد.

دراین مسیر، تامین به موقع حامل های انرژی ، افزایش حقوق و دستمزد، افزایش هزینه حمل ، افزایش هزینه تامین قطعات و نهاده های تولید نیز به عنوان مهمترین چالش های صنعت شناخته می شود.

باید دید با توجه به بازگشایی راه های مبادلاتی و ورود متقاضیان جدید از کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق ، ترکیه و افغانستان ، آیا صنعت سیمان می تواند تا پایان سال ، روند رو به رشد درآمد و بازدهی خود را حفظ کند؟

درجدول زیر تغییرات میزان فروش داخلی و صادراتی شرکت های سیمانی فعال در بازار سرمایه بایکدیگر مقایسه شده است.

Capture

براساس ارقام موجود در جدول ، بیشترین حجم فروش در نمادهای «سفید» ، «سصفها» و «ساروم» به ثبت رسیده است.

نمادهای «اردستان» ، «ساراب» و «ساروم» بیشترین کاهش حجم فروش را به خود اختصاص دادند.

بیشترین رشد درآمد نیز تا پایان تیرماه به نمادهای «سفید» ، «سصفها» و «سبهان» تعلق گرفته است.

 

ارسال نظر