شناسه خبر : 36352

اختصاصی چابک آنلاین؛

سودسازی سیمانی ها از درآمدهای آنها سبقت گرفت

سودسازی سیمانی ها از درآمدهای آنها سبقت گرفت

شروع سال جدید برای کارخانه های سیمانی خوش یمن بود و این شرکتها با کاهش ساعات قطعی برق ، افزایش قیمت محصولات و بازارگشایی برای افزایش صادرات، حمایت شدند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، بررسی سود سازی شرکت های سیمانی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد که این شرکت ها در سه ماهه ابتدایی سال 1402 حدود 2 هزار و 790 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده اند.

این رقم  در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 81 درصد افزایش یافته است.

رشد 81 درصدی سود این صنعت در حالی است که درآمدهای آنها با 57 درصد افزایش به حدود 6 هزار و 357 میلیارد تومان رسیده است.

کاهش ساعات قطعی برق، افزایش میزان تولید، بازگشایی راه های صادراتی و افزایش قیمت محصولات، از جمله موارد تاثیر گذار در سودسازی شرکت های سیمانی بوده است.

ازآنجایی که بخشی از کارخانه های سیمانی کشور با حدود 60 تا 70 درصد ظرفیت،تولید می کنند، افزایش میزان فروش آنها باعث شده تا هزینه ها بر تولید سرشکن شود و بازدهی ناشی از مقیاس تولید آنها افزایش یابد.

از این رو در بهار سال جاری،شرایط برای رشد سودسازی سیمانی ها، بالاتر از رشد درآمدهای آنها مهیا شد.

با تمام این موارد، باید توجه داشت که  درسال جاری شرایط برای تامین برق و حامل های انرژی صنایع تاحدودی تغییر کرده و شرکت ها باید بخشی از برق و سایر انرژی مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی و دریک شرایط رقابتی خریداری کنند.

از این رو به نظر می رسد شرکت های سیمانی تا پایان سال از محل افزایش قیمت انرژی متحمل هزینه های اضافی شوند که می تواند سودسازی آنها را تعدیل کند.

درجدول زیر تغییرات درآمد و سود سازی شرکت های سیمانی بورسی در بهار 1402 بایکدیگر مقایسه شده است.

1

براساس ارقام موجود در جدول ، نمادهای «سدور» ، «سنیر» ، «سصفها» و «سبهان» بیشترین رشد سودسازی را به خود اختصاص داده اند.

 

ارسال نظر