شناسه خبر : 42096

ابتکار ایران‌راه زمینه‌ساز افزایش ترانزیت با کشورهای همسایه می‌شود


ابتکار ایران‌راه زمینه‌ساز افزایش ترانزیت با کشورهای همسایه می‌شود

معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی گفت: رویکرد کلان ابتکار ایران‌راه زمینه‌ساز افزایش میزان ترانزیت و حمل کالا با کشورهای همسایه می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل راه وشهرسازی گفت: در هشت ماهه نخست امسال مجموعاً ۹ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۸۶۲ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۸.۲ درصد افزایش داشته است. همچنین در آبان امسال و با ثبت عملکرد یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۸۴۹ تن، ترانزیت از کشور نسبت به آبان سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۴.۶ درصدی داشته است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این مدت هشت ماهه، ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی به ترتیب با عملکرد ۲ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۹۳۷تن و ۶ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۹۲۵ تن، افزایش ۴۸.۷ و ۲۰.۸ درصدی را نسبت به هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ رقم زده است.

وی افزود: از مجموع سهم حمل‌ونقل جاده‌ای برابر با ۸ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۸۶۲ تن و سهم حمل ونقل ریلی، ۹۳۸ هزار تن بوده که در بخش جاده‌ای، با رشد ۳۲.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل روبرو بوده ایم.

افندی زاده ادامه داد: در آبان امسال، عملکرد ترانزیت با ثبت یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۸۴۹ تن، رشد نقطه به نقطه ۸۴.۶ درصدی را نسبت به آبان سال قبل داشته است. در این ماه، ترانزیت جاده‌ای کالا‌های نفتی و غیرنفتی به‌ترتیب با عملکرد ۵۴۴ هزار و ۶۲۳ تن در بخش کالای نفتی و ۸۵۵ هزار و ۲۲۶ تن در بخش کالای غیر نفتی ثبت شده است، و در بخش ترانزیت ریلی مجموع کالا‌های نفتی و غیرنفتی با عملکرد ۱۴۲ هزار تن، رشد ۳۴.۶ درصدی داشته است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در تأکید کرد: ثبت مستمر رکورد‌های اخیر ترانزیت از کشور و اقبال روزافزون دولت‌ها، تجار، بازرگانان و فعالان حمل ونقلی خارجی اعم از کشور‌های همسایه، منطقه و فرامنطقه‌ای به موقعیت ترانزیتی و لجستیکی جمهوری اسلامی ایران حاکی از رویکرد دولت  به موضوع راهبردی ترانزیت با تأکید بر توسعه روابط همه جانبه اقتصادی با همسایگان است.

او افزود: این رویکرد که در کلان ابتکار ایران-راه  متبلور شده  و ترویج و پیشبرد آن در رویدادها، مذاکرات و توافقات دو و چندجانبه ترانزیتی و همچنین در سطح ملّی و در ارتباط با کلیه نهادها، بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط، تقویت شراکت‌های ترانزیتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز افزایش هماهنگی داخلی و حصول رویکرد واحد ملّی و فرابخشی را به امر لجستیک و ترانزیت به دنبال خواهد داشت.

 

ارسال نظر