شناسه خبر : 39174

اختصاصی چابک آنلاین؛

ارزش فروش زغال سنگی های بورسی ۷۲ درصد رشد کرد

ارزش فروش زغال سنگی های بورسی 72 درصد رشد کرد

بررسی عملکرد ماهانه تولید کنندگان زغال سنگ فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد که حجم فروش این شرکت ها در نیمه نخست سالجاری با رشد ۱۷۰ درصدی همراه بوده و به عدد یک میلیون و ۷۲۹ هزار تن رسیده است که عمده رشد حجمی تولیدات، مربوط به نماد «کپرور» است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی،  آمار نیمه نخست سالجاری نشان می دهد که  زغال‌سنگی های بورسی توانسته اند ارزش فروش خود را با  72.8 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به 3 هزار و 421 میلیارد تومان برسانند.

رشد درآمدهای زغال سنگی ها در حالی است که سود سازی این شرکت ها در سال 1402 با عوامل مهمی همچون رشد قیمت انرژی ، هزینه حمل و نقل و افزایش تعرفه های دولتی رو به رو خواهد بود.

در جدول زیر حجم و ارزش فروش گروه زغال سنگ در نیمه نخست 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل مقایسه شده است.

Capture

براساس ارقام منتشره، فعالیت های عملیاتی نماد «کپرور» با رشد 932 درصدی حجم فروش همراه شده است.

همچنین اگر چه نماد «کشرق» از نظر کمی 54 درصد از حجم فروش خود را از دست داده اما با کیفیت بخشیدن به محصولات تولیدی، در مجموع توانسته 28.2 درصد بر ارزش فروش خود نسبت به دوره مشابه سال قبل بیافزاید.

عمده تولیدات زغال‌سنگ در ایران به مصرف داخلی اختصاص می‌یابد.

از همین جهت، رویدادهای داخلی بیشترین تأثیر را بر سودسازی این گروه به همراه دارد و نوسانات قیمت ارز تأثیر چندانی بر قیمت تمام شده محصولات این گروه نمی‌گذارد.

البته با توجه به این که عمده محصولات زغال‌سنگی ها به تولید لوازم التحریر، سیمان، آلومینیوم، کاغذ و شمش فولاد اختصاص می یابد، نوسانات به وجود آمده در قیمت محصولات فوق الذکر می تواند بر قیمت زغال سنگ تأثیر گذار باشد.

سهم تولید انرژی توسط زغال سنگ در ایران ناچیز است.

هرچند که نوسانات رخ داده در حوزه انرژی از دیگر موارد تأثیر گذار بر قیمت نهایی زغال سنگ است.

هرچند شرکت های زغال سنگی در سالهای گذشته توانسته اند میزان درآمد و سودسازی خود را افزایش دهند اما میزان بازدهی آنها در مقایسه با سایر صنایع قابل مقایسه نبوده و از آنجایی که قیمت گذاری محصولات آنها تابع تغییرات قیمت شمش فولاد خوزستان بوده و برنامه صادراتی نیز در بخش زغال سنگ ایران چندان مورد هدف قرار نگرفته، سهام آنها نیز با استقبال چندان زیادی در بازار رو به رو نمی شود.

 

ارسال نظر