شناسه خبر : 33206

کامیون‌‌های ایرانی از محل مناقشه آذربایجان و ارمنستان تردد نمی‌کنند

کامیون‌‌های ایرانی از محل مناقشه آذربایجان و ارمنستان تردد نمی‌کنند

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور آذربایجان دیگر سفارتی در ایران ندارد و سفارت ایران در آذربایجان هم با حداقل شرایط کار می‌کند، شاید تا حدودی بستر ارتباطی محدود شده اما در همین شرایط هم سال گذشته شاهد رشد تردد حمل و نقل تجاری و ترانزیتی با کشور آذربایجان و نخجوان بودیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، جواد هدایتی، درباره آخرین وضعیت تردد ناوگان ایرانی از مسیر کشور آذربایجان با توجه به تنش و درگیری اخیر بین آذربایجان و ارمنستان اظهار داشت: درگیری بین کشور آذربایجان و ارمنستان معمولا در منطقه لاچین است و بحث لاچین هم مسیر دسترسی ارمنستان به منطقه ارمنی‌نشین است که در داخل منطقه قره باغ قرار گرفته و همان مرکز قره‌باغ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ظاهرا این قطعه منفصل از خاک ارمنستان است و در توافقنامه نوامبر 2020  و آتش بسی که در روسیه اعلام شد، آمده بود که راه دسترسی به ارمنستان برای دسترسی به منطقه ارمنی نشین داده شود که البته بیشتر جنبه پشیبانی مواد غذایی و خدماتی دارد.  

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه کامیون‌های تجاری یا ترانزیتی از مسیر ایران از این منطقه و محل مناقشه دو کشور تردد نمی‌کنند و این منطقه‌ یک منطقه حائل است که عمدتا نیروهای صلح بان روسی در این منطقه مستقر هستند، گفت: محل مناقشه ارمنستان و آذربایجان در منطقه‌ گذرگاهی نیست و حتی اگر ناوگان ایرانی بخواهند از نوردوز به مرز ایراوان تردد داشته باشند وارد محل محل مناقشه دو کشور نمی‌شوند.

هدایتی افزود: ناوگان ترانزیتی از مبدا ایران اگر در قلمرو آذربایجان هم تردد ترانزیتی داشته باشند مسیر عبوری آنها منطقه درگیری دو کشور نیست و خوشبختانه اساسا ناوگان ترانزیتی از مسیر محل مناقشه ترددی ندارند.  

وی با بیان اینکه مناقشه‌های اخیر این دو کشور باعث توقف تردد کامیون‌های ترانزیتی از مسیر ایران نشده و صفی هم ایجاد نکرده است، گفت: باید توجه داشت محموله‌هایی از مسیر ارمنستان به منطقه لاچین و محل مناقشه منتقل می‌شود تنها  با کامیون‌های ارمنی ارسال و حمل می‌شوند.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری تاکید کرد:‌ آنچه که ناوگان ایرانی انجام می‌دهد انتقال کالا از داخل قلمرو به خاک ارمنستان است و از آنجا به بعد را بارها در دو سال گذشته به رانندگان ناوگان و شرکت‌های حمل و نقل تاکید کرده‌ایم که به هیچ وجه وارد منطقه مورد مناقشه نشوند.

یادآور می‌شوم که دو سال گذشته دو راننده ایرانی با ورود بدون اطلاع به آن منطقه، بازداشت شدند که البته پس از اعلام بخشنامه سازمان راهداری  به شرکت‌ها و انجمن‌ها که در آن محل تردد نداشته باشند و پس از رسیدن این بخشنامه به دست آذربایجان، این دو راننده آزاد شدند.  

هدایتی درباره اثرگذاری تنش‌های این دو کشور در روابط تجاری با ایران و مواضع آذربایجان دربرابر ایران در مسائل تجاری و حمل و نقل تجاری اظهار داشت: این تنش‌ها مرتبط با حوزه سیاسی است و سرایت چندانی به حوزه اقتصاد نداشته البته بخش‌های اقتصادی هم تحت تاثیر قرار گرفتند چراکه ارتباط اقتصادی هم عمدتا از مجاری دیپلماتیک دنبال و برقرار می‌شود و با توجه به اینکه کشور آذربایجان دیگر سفارتی در ایران ندارد و سفارت ایران در آذربایجان هم با حداقل شرایط کار می‌کند، شاید تا حدودی بستر ارتباطی محدود شده اما در همین شرایط هم سال گذشته شاهد رشد تردد حمل و نقل تجاری و ترانزیتی با کشور آذربایجان و نخجوان بودیم.

 

ارسال نظر