شناسه خبر : 38561

استانداردسازی جرثقیل‌های برجی اجباری شد

استانداردسازی جرثقیل‌های برجی اجباری شد

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: شورای عالی استاندارد با پیگیری دادستانی در مصوبه‌ای، استانداردسازی اجباری تجهیزات جرثقیل‌های برجی را تصویب کرد و پس از دریافت موافقت سازمان برنامه و بودجه با تأمین اعتبار لازم، این مصوبه به امضای رئیس جمهور رسید و لازم‌الاجرا شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، علی صالحی روز شنبه با اشاره به مخاطرات مربوط به فعالیت جرثقیل‌های برجی در کارگاه‌های ساختمان‌سازی و اینکه این دستگاه‌های عظیم الجثه تحت نظام اجباری استاندارد قرار نداشتند، افزود: دادستانی تهران در راستای حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار، استانداردسازی اجباری این دستگاه‌ها را با پیگیری از دستگاه‌های متولی در دستور کار قرار داد.

وی تصریح کرد: : حسب اعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، ۱۸۰ دستگاه جرثقیل غول پیکر (تاور کرین) در سطح شهر تهران وجود دارد که غفلت از هر کدام از آنها، وقوع فاجعه انسانی را به همراه خواهد داشت.

صالحی با اشاره به اینکه تجهیزات جرثقیل‌های برجی به صورت مستعمل وارد کشور می‌شوند، افزود: طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، این تجهیزات در ردیف موارد استانداردسازی اجباری قرار نداشتند و در مبادی ورودی هیچ اقدامی برای کنترل کیفی آنها انجام نمی‌شد.

۱۸۰ دستگاه جرثقیل غول پیکر (تاور کرین) در سطح شهر تهران وجود دارد که غفلت از هر کدام از آنها، وقوع فاجعه انسانی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حوادث مربوط به جرثقیل‌های برجی، با توجه به شدت و برد حادثه، چالش امنیت اجتماعی و زیر سؤال رفتن مدیریت شهری را در پی دارد؛ گفت: در راستای وظایف نظارتی و پیشگیرانه دادستانی در حوزه حقوق عامه، در جلسه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ با نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران، اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل استاندارد استان تهران، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در زمینه ضرورت تعیین استانداردسازی اجباری برای تاورکرین‌ها به جمع بندی و توافق رسیدیم و مقرر شد موضوع تا حصول نتیجه نهایی در شورای عالی استاندارد طرح و پیگیری شود.

دادستان تهران اضافه کرد: با پیگیری دادستانی تهران استانداردسازی اجباری جرثقیل‌های برجی، در جلسه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در کمیسیون تخصصی دبیرخانه شورای عالی استاندارد مورد موافقت اعضا قرار گرفت و در یکصد و هفدهمین جلسه شورای عالی استاندارد تصویب شد.

دادستان تهران با بیان اینکه مصوبه مزبور پس از دریافت موافقت سازمان برنامه و بودجه، به امضای رئیس جمهور رسیده و به لحاظ قانونی لازم‌الاجرا است؛ تصریح کرد: اجرای این مصوبه گام مهمی در صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از بروز حوادث ناگوار ساختمانی است و دادستانی تهران در راستای ایفای وظایف نظارتی و صیانتی خود، بر اجرای دقیق این مصوبه به طور مستمر نظارت دارد.

ارسال نظر