شناسه خبر : 38914

اختصاصی چابک آنلاین؛

زیان فوق سنگین اورگراند از استادیوم نیمه کاره درگوانگژو

زیان فوق سنگین اورگراند از استادیوم نیمه کاره درگوانگژو

ابر پروژه‌ای که با رویاهای زیاد شروع شد حالا به حال خود رها شده است.

چابک آنلاین، ایمان گودرزی، تیم گوانگژو اورگراند که اکنون به عنوان گوانگژو شناخته می‌شود، چند سال قبل به هوادارانش قول ساخت استادیوم فوق مدرن و بزرگ ۱۰۰ هزار نفری را داد.

طرح اولیه برای ساخت سازه‌ ای به شکل نیلوفر آبی بود که می‌توانست ورزشگاه بزرگ انگلستان درشمال غربی لندن را در سایه خود قرار دهد. 

ومبلی در شرایط پس از بازسازی ظرفیت 90000 نفر را دارد در حالیکه بزرگترین ورزشگاه اروپا، نیوکمپ بارسلونا، حداکثر 99354 نفر ظرفیت دارد. 

با این حال، از زمانی که کار در آپریل ۲۰۲۰ آغاز شد، گروه Evergrande، یکی از بزرگترین توسعه دهندگان املاک چین و صاحب امتیاز باشگاه، با مشکلات مالی مواجه شد و در حال حاضر با بدهی های سنگین دست و پنجه نرم می کند.

به نظرمی رسد که گروه اورگراند، بدهکارترین گروه سرمایه دارچین، بدهی‌هایی بالغ بر ۲۲۰ میلیارد پوند داشته باشد. 

این بدهی های فلج کننده، شرکت را مجبور به توقف ساخت استادیوم جدید در گوانگژو کرد. 

در نوامبر ۲۰۲۱،  این ورزشگاه تحت برنامه ای برای فروش استادیوم ناقص به شرکت دیگری یا واگذاری مالکیت آن به گروه سرمایه گذاری ساختمانی شهر گوانگژو، در اختیار گذاشته شدو این پروژه در نهایت در اواسط سال ۲۰۲۲ لغو شد. 

عکس‌های زمین نیمه کاره نشان می‌دهد که جایگاه‌ها با صندلی‌های خالی  و جرثقیل‌ها همچنان در جای خود باقی مانده‌اند، زیرا هیچ سازنده‌ای برای تکمیل آن‌ها وجود نداشت. 

البته آنچه از استادیوم ساخته شده قرار بود به حراج گذاشته شود.

با این حال، در دسامبر گذشته، دولت چین مجبور شد وارد عمل شود و ورزشگاه این شرکت غرق در بدهی را در اختیار بگیرد.

گزارش ها حاکی از آن است که اورگراند پس از واگذاری حقوق مالکیت زمین به دولت، حدود 143 میلیون پوند از این پروژه ضرر خواهد کرد. 

با متروکه ماندن استادیوم، گوانگژو اف سی مجبور شده که دراستادیوم چند منظوره تیانه برای بازی های خانگی باقی بماند، که از سال ۲۰۱۱ زمین خانگی آنها بوده و ظرفیتی بیش از 50000 نفر دارد. 

با وجود اینکه این تیم در دهه گذشته یک تیم پرقدرت در فوتبال چین بود و در ۱۱ سال 8 عنوان قهرمانی سوپرلیگ چین را به دست آورد، در سال ۲۰۲۲ از سوپرلیگ سقوط کرد و تنها سه بازی در 33 مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشت.

 

ارسال نظر