شناسه خبر : 38772

اختصاصی چابک آنلاین؛

بارسلونا متهم به پرداخت رشوه شد

بارسلونا متهم به پرداخت رشوه شد

دو روز قبل از بازی بارسلونا با سویا حکم جنجالی توسط دادگاه اسپانیا منتشر شد و حالا باشگاهی که در خطر ورشکستگی است و ورزشگاهش برای بازسازی تخریب شده با حکم قاضی به پرداخت های غیرقانونی رشوه به کمیته داوران متهم شده است.

چابک آنلاین، ایمان گودرزی، روز پنج شنبه، آخرین مانع محاکمه هیئت منصفه توسط قاضی که پرونده دادستان عمومی علیه باشگاه و افراد کلیدی را بررسی می‌کند (برای پرداخت های غیرقانونی بارسلونا به خوزه ماریا انریکز نگریرا، نایب رئیس سابق کمیته داوران اسپانیا) برداشته شد.

قاضی خواکین آگیره لوپز ،حکم داد که به دلیل پرداخت غیرقانونی 7.7 میلیون یورویی بارسلونا به نگریرا بین سال‌های 2001 تا 2018، دادگاه برگزار خواهد شد و بازرسان می توانند تحقیقات خود را در این مورد آغاز کنند. بارسلونا ادعا می‌کند که این پرداختی برای دریافت اطلاعات فنی بوده است. 

نام خود باشگاه و همچنین روسای سابق جوزپ ماریا بارتومئو، ساندرو روسل و پسر نگریرا خاویر انریکز در لیست متهمان قرار گرفته است.

درصورت مجرم شناخته شدن، مجازات این افراد بین سه تا شش سال زندان خواهد بود. 

باشگاه بارسلونا ممکن است از تجارت به عنوان یک باشگاه فوتبال حرفه ای تعلیق شود که این اتفاق ممکن است باشگاه 124 ساله را به ورشکستگی بکشاند.

در اظهارات آگویره لوپز در مورد این پرونده ،گفت:« خوزه ماریا انریکز نگریرا در زمان جرایم ادعایی، یک کارمند دولتی بوده اما حالا با اتهامات جدی رشوه روبرو شده است.»

 قاضی همچنین معتقد است  که این پرونده نشان می‌دهدباشگاه از داوران امتیاز گرفته است. 

تصمیم گیری در مورد این پرونده بر عهده هیئت منصفه و 9  نفر بر اساس قوانین اسپانیا خواهد بود.

بارسلونا تابستان نیوکمپ را تابستان تخریب کرد و در حال بازسازی آن است تا راه را برای مجموعه اسپای بارسا باز کند.

رسانه های اسپانیایی هزینه این بازسازی که بین 20 سرمایه گذار تقسیم شده  را حدود 1.5 میلیارد یورو (1.3 میلیارد پوند) تخمین زده‌اند. 

با وجود اینکه هنوز هیچیک از سرمایه گذاران در این مورد صحبت نکرده‌اند اما می‌دانند که محکومیت در این پرونده یعنی سقوط بودجه و سقوط بودجه یعنی بارسلونا بدون خانه خواهد ماند. 

بارسلونا علاوه بر بدهی در نظر گرفته شده برای ساخت استادیوم، حدود 1.5 میلیارد یورو دیگر نیز به دیگران  بدهکار است که در دوران مدیران عامل قبلی انباشته شده است. 

این میزان شامل فروش حدود 700 میلیون یورو از جریان های درآمدی آینده در تابستان گذشته می شود که بودجه ساخت تیمی را که فصل گذشته تحت هدایت ژاوی هرناندز قهرمان لیگ شد، تامین کرده است. 

اگرچه ریز بدهی های باشگاه مشخص نیست، اما معلوم است که بانک سرمایه گذاری ایالات متحده گلدمن ساکس بزرگترین طلبکار بارسلونا است و در حال حاضر خوان لاپورتا مسئول و پاسخگوی تمام این مشکلات خواهد بود. 

لاپورتا و هیئت مدیره اش علیرغم تعهدات سنگین و تهدید دادگاه تصمیم گرفتند تا تخریب استادیوم را ادامه دهند. آنها همچنین به جذب بازیکنان در پنجره آخر ادامه دادند، البته عمدتا به صورت قرضی و بازیکنان آزاد از جمله ایلکای گوندوگان، بازیکن سابق منچسترسیتی.

این هفته در اسپانیا گزارش شد که الکس باربانی، مدیرعامل اسپای بارسا از این پروژه کناره گیری کرده است.

بارسلونا و تمام افرادی که متهم هستند هرگونه تخلف در مورد پرونده نگریرا را رد می کنند.

احتمال سقوط به دسته پایین تر

خاویر تِباس رئیس سازمان لیگ اسپانیا در مصاحبه با «خوانما کاستانیو» مجری و خبرنگار مشهور اسپانیایی در پاسخ به سوالی در ارتباط با احتمال سقوط بارسلونا به دسته پایین‌تر پس از رای دادگاه این چنین پاسخ داد: «نظر قاضی پرونده و دادگاه مهمترین موضوع است.

اگر حکم نهایی، سقوط بارسلونا به دسته دوم باشد ما نمی‌توانیم مخالفتی داشته باشیم.»

باید منتظر ماند و دید بارسلونا که ظاهرا 18 سال بخش مهمی از نتایج داخلی فوتبال اسپانیا را با پرداخت صدها هزار یورو به نایب رئیس کمیته داوران به سود خود رقم زده در نهایت به سرنوشت یوونتوس در پرونده «کالچوپولی» دچار می‌شود یا می‌تواند به شکلی دیگر از این رسوایی جان سالم به در ببرد.!

 

ارسال نظر