۵۰ هزار دستگاه ادوات و تجهیزات کشاورزی توزیع می‌شود

۵۰ هزار دستگاه ادوات و تجهیزات کشاورزی توزیع  می‌شود

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرد: امسال با حمایت وزیر جهاد کشاورزی ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به حوزه مکانیزاسیون تخصیص یافته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، کامبیز عباسی گفت: پیش بینی می‌کنیم در سال جاری حدود ۳۰ هزار دستگاه تراکتور، ۸۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات و ۵۰ هزار دستگاه ادوات و تجهیزات کشاورزی تأمین و در بخش کشاورزی توزیع شود.

وی با بیان اینکه توزیع تسهیلات در استان‌های کشور انجام شده است، اظهار داشت: تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی در این مرحله است و به طور قطع محدودیتی برای پرداخت نداریم.

عباسی همچنین برآورد کرد که در پاییز سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۲ درصد اراضی گندم با تکیه بر صنایع داخلی به صورت مکانیزه کشت شود.

وی یادآور شد که در ابتدای این دولت سطح کشت مکانیزه گندم نزدیک به ۵۶ درصد این اراضی بود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در مورد ماشین‌های برنج نیز گفت: با توجه به تأمین و تدارک ماشین‌های برنج، برآوردها نشان می‌دهد برداشت مکانیزه برنج در شالیزارهای کشور به حدود ۹۰ درصد و کشت مکانیزه به حدود ۸۰ درصد برسد.

وی افزود: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که روند مکانیزاسیون دو محصول استراتژیک گندم و برنج به صورت جهشی بهبود یافته است.

عباسی میانگین مکانیزاسیون اراضی شالیزاری در ابتدای این دولت در سال ۹۲ را ۱۲ تا ۱۵ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده، حمایت‌ها و تخصیص تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون برنج طی این مدت رشد ۷۰۰ درصدی داشته‌ایم.

وی گفت: عملیات کاشت، داشت و برداشت چغندرقند و ذرت نیز به طور کامل به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه در مورد برداشت مکانیزه پنبه، نگرانی‌ها در حال برطرف شدن است، گفت: پس از سال‌ها انتظار با حمایت وزیر جهاد کشاورزی سال گذشته دو دستگاه الگویی کمباین برداشت پنبه وارد کشور شد و کشاورزان با آن آشنا شدند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: با تکثیر و توسعه ارقام مناسب پنبه و ورود دو دستگاه الگویی کمباین برداشت، گام‌های بلندی در این حوزه برداشته خواهد شد.

وی در مورد دستاوردهای سال گذشته نیز خاطر نشان کرد: در سال ۹۹ تقریباً دو برابر سال ۹۸ جذب تسهیلات مکانیزاسیون داشتیم که نوید بخش افزایش سرمایه گذاری در این حوزه است.

عباسی میزان جذب تسهیلات مکانیزاسیون در سال ۹۹ را ۳,۳۵۰ میلیارد تومان و سال ۹۸ را ۱,۸۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

 

ارسال نظر