شناسه خبر : 26544

چطور ساعت خواب را تنظیم کنیم ؟

چطور ساعت خواب را تنظیم کنیم ؟

بدن شب‌ها با ترشح هورمون ملا تونین در جریان خون و تجربه‌ی کاهش دما و هوشیاری برای خواب آماده می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ در طول روز، نور آفتاب از ترشح ملاتونین جلوگیری می‌کند. سفر به جای دیگر یا انجام کار‌هایی در طول شب می‌تواند چرخه‌ی خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال با بکارگیری چند روش ساده به طور موثری می‌توانید این چرخه را به حالت قبل برگردانید.

مواد غذایی مناسب

مواد غذایی مفید مانند میوه‌ها و سبزی ها و مصرف مولتی ویتامین‌ها را در برنامه بگنجانید. از خوردن غذا‌های سنگین و چرب خود داری کنید. این کار به شما برای متعادل نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند، که برای جلوگیری از مسائل چرخه‌ی خواب مهم است. بعلاوه، از خوردن چیزی حداقل ۱۲ ساعت قبل از برنامه ریزی برای بیدار شدن پرهیز کنید.

هرچند، اگر شما می‌خواهید قبل از اینکه به رخت خواب بروید چیزی بخورید، سعی کنید دم کرده‌ی گیاهان آرام بخش مثل بابونه باشد. البته نوشیدن مایعات را نیز کم کنید تا مجبور نباشید در طول خواب دستشویی بروید و بد خواب شوید. از سیگار کشیدن اجتناب کنید، زیرا نیکوتین یک محرک است و باعث می‌شود خواب نا آرامی داشته باشید. از خوردن کافئین و الکل نیز قبل از خواب پرهیز کنید.

ورزش های آرامش بخش

تمرینات یوگا، تنفس شکمی یا دعا و مدیتیشن را انجام دهید. یوگا در واقع ترکیبی از مدیتیشن و تمرینات تنفسی می‌باشد. این فعالیت‌ها به شما برای کاهش استرس کمک می‌کند و درنتیجه آسایش لازم برای خواب را فراهم می‌کند. بعلاوه کمک می‌کند تا سریعتر به خواب بروید و خواب طولانی تری داشته باشید.

قبل از رفتن به رختخواب از ورزش پرهیز کنید، زیرا در طول ورزش دمای بدن افزایش می‌یابد و حدود ۶ ساعت طول می‌کشد تا دمای بدن پایین بیاید و این کاهش با زمان خواب شما تداخل پیدا می‌کند. حداقل ۳ ساعت قبل از خواب ورزش کنید، ورزش بعد از ظهر خیلی کمک کننده است.

خواب مناسب

هر روز ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. این بدان معنی است که شما باید از خوابیدن ۱ تا ۲ ساعت بیشتر در آخر هفته یا روز‌هایی که تعطیل هستید خود داری کنید. خوابیدن زیاد باعث می‌شود بدن شما برای بیدار شدن برای سرکار در روز بعد سختی بیشتری داشته باشد.

شرایط مناسب خواب

در اتاق تاریک بخوابید. اگر کار شما طوری است که مجبور هستید در طول روز بخوابید از پرده یا چشم بند استفاده کنید. بعلاوه وقتی از خواب بیدار می‌شوید حتماً پرده را بکشید و اجازه بدهید نور آفتاب به اتاق بخورد، این کار بدن شما را با ساعت بیولوژیکی در روز جدید تنظیم می‌کند.

حمام کنید

یک حمام آب داغ بروید یا در وان آب داغ مقداری بخوابید، یک کتاب یا یک موسیقی آرام بخش گوش دهید. قبل از خواب کار‌هایی از قبیل پرداخت صورت حساب، حل مسائل خانوادگی، بازی‌های هیجانی را انجام ندهید.

اتاق خواب مناسب داشته باشید

از اتاق خواب صرفاً برای خواب و آرامش استفاده کنید، کامپیوتر و ابزار کار در اتاق خواب نباشد و انجام کار‌های اداری را به اتاق خواب خود نیاورید. با گوشی به رختخواب نروید

ارسال نظر