شناسه خبر : 26484

کنترل قندخون نوجوانان دیابتی به تقویت مغز کمک می کند

کنترل قندخون نوجوانان دیابتی به تقویت مغز کمک می کند

یک کارآزمایی بالینی جدید نشان می دهد که وقتی نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۱ کنترل بهتری بر قند خون خود داشته باشند، مغز آنها بهره بیشتری می برد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، محققان دریافتند وقتی نوجوانان درمان را با فناوری جدیدتر که اغلب به آن سیستم‌های "لوزالمعده مصنوعی" گفته می‌شود، شروع کردند، بهتر از نوجوانانی که به درمان سنتی دیابت پایبند بودند، از دوره‌های قند خون بالا جلوگیری شد.

این روند به نوبه خود منجر به بهبود ساختار مغز و نمرات تست IQ شد.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها از ارزش کنترل شدیدتر قند خون برای کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ حمایت می‌کند.

«سانجی دوتا»، معاون تحقیقات در بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان، گفت: «یافته‌ها نشان می‌دهد اگرچه دیابت نوع ۱ می‌تواند بر رشد مغز کودکان تأثیر منفی بگذارد، اما می‌توان از این اثرات جلوگیری کرد یا حتی معکوس کرد. به این دلیل که شرکت کنندگان در آزمایش بین ۱۴ تا ۱۷ سال سن داشتند و همه آنها قبل از ۸ سالگی به این بیماری مبتلا شده بودند.»

با این حال، در طول مدت شش ماه، افرادی که قند خون خود را کنترل کردند، در ساختار مغز شأن، حالت عادی ثبت شد. همچنین نمرات آنها در یک آزمون استاندارد ضریب هوشی «استدلال ادراکی» که توانایی فرد برای تفکر انعطاف پذیر را می‌سنجد، بهبود یافت.

«آلن ریس»، محقق ارشد از دانشگاه استنفورد، گفت: «مشاهده تغییرات در تصویربرداری مغز و نمرات آزمایش در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه، شگفت‌انگیز بود.»

ریس خاطرنشان کرد: «ما می‌دانیم که کنترل دقیق‌تر گلوکز [قند خون] می‌تواند از آسیب به اندام‌های مختلف نظیر کلیه‌ها، قلب، و چشم‌ها جلوگیری کند.»

به گفته او، «این مطالعه نشان می‌دهد که می‌توان از مغز کودکان در برابر "اثرات مضر" قند خون بالا نیز محافظت کرد.»

شیوع دیابت نوع ۱ بسیار کمتر از نوع ۲ است که به طور معمول در بزرگسالی بروز می‌کند و اغلب با چاقی همراه است.

دیابت نوع ۱ ناشی از حمله نادرست سیستم ایمنی بدن به سلول‌های پانکراس است که انسولین، هورمون تنظیم کننده قند خون، را تولید می‌کند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ برای زنده ماندن باید هر روز انسولین مصنوعی مصرف کنند.

ارسال نظر