شناسه خبر : 26265

گیاهی که ناجی بیماران دیابتی است

گیاهی که ناجی بیماران دیابتی است

دیابت بر توانایی بدن در پردازش قند تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به شرایط سلامتی دیگری نیز شود. با توجه به اظهارات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات‌متحده (CDC)، دیابت یک وضعیت سلامت مزمن است که سالانه حدود ۳۷ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ۹۰ تا ۹۵ درصد افراد مبتلا به دیابت به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  کلینیک مایو ایالات‌متحده می‌گوید که علل دقیق ابتلا به دیابت ناشناخته اما شواهد قوی وجود دارد که چربی اضافی احشایی با این بیماری مرتبط است. مرکز دیابت بریتانیا توضیح می‌دهد که چربی احشایی در اطراف اندام‌های ناحیه روده جمع می‌شود و پروتئین ۴ (RBP۴) ترشح می‌کند که می‌تواند مقاومت به انسولین را افزایش دهد و باعث عدم تحمل گلوکز و افزایش سطح قند خون شود.

کاهش سطح استرس و خواب مداوم با کیفیت خوب نیز می‌تواند به کاهش چربی احشایی کمک کند. این اقدامات همچنین  به کاهش علائم و خطرات مرتبط با دیابت کمک می‌کند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اسانس اسطوخودوس ممکن است در کاهش استرس و بهبود خواب کمک‌کننده باشد اما آیا می‌تواند در درمان دیابت و سایر بیماری‌های مرتبط با آن تأثیر داشته باشد؟

انجمن دیابت آمریکا توضیح می‌دهد که طب غربی از دیرباز به اسانس‌های گیاهی به‌ دلیل خواص دارویی آن‌ها اهمیت می‌داد و این روش درمانی از بقراط آغاز شد که بیماری‌های پوست را با رایحه‌درمانی درمان کرد.

اسطوخودوس یکی از محبوب‌ترین اسانس‌هاست که به دلیل توانایی آن در مقابله با شرایط بهداشتی متعدد ارزشمند است. اسانس اسطوخودوس می‌تواند به بهبود زخم، اضطراب، خواب، عفونت‌های قارچی حتی ریزش مو همچنین به کاهش استرس، فشار خون و سطح کورتیزول کمک کند.

نتایج مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۲۲ نشان داد که استنشاق اسطوخودوس در شب به‌طور قابل‌توجهی سطح اضطراب، استرس و افسردگی را طی ۳۰ روز بهبود می‌بخشد و نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ نیز بهبود قابل‌توجهی را در فشار خون، نبض، استرس، اضطراب و سطوح سرمی کورتیزول پس از استنشاق روزانه مخلوطی از اسانس اسطوخودوس، ترنج و یلانگ-یلانگ به مدت چهار هفته را نشان داد بنابراین، چگونه اسطوخودوس می‌تواند به دیابت کمک کند؟

نتایج مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که اسانس اسطوخودوس باعث کاهش هیپرگلیسمی و استرس اکسیداتیو در موش‌های دیابتی می‌شود. محققان معتقدند این نتایج مثبت به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی روغن اسطوخودوس است.

کنترل سطح قند خون برای بیماران دیابتی بسیار مهم است و کلینیک مایو هشدار می‌دهد که هیپرگلیسمی با مدیریت ضعیف یا درمان نشده می‌تواند منجر به علائم شدید از جمله آسیب به اندام‌های حیاتی شود. اگر اسطوخودوس بتواند حتی اندکی به تعادل سطح قند خون کمک کند، ممکن است ارزش استفاده از آن را داشته باشد.

فشار خون بالا در میان افراد مبتلا به دیابت رایج است. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که اسطوخودوس می‌تواند به بیماران دیابتی مبتلا به فشار خون بالا کمک کند و توانایی اسطوخودوس در کاهش سطح استرس و بهبود خواب به معنای کاهش کورتیزول در بدن است که می‌تواند به معنای بهبود خلق و خوی و چربی احشایی کمتر مضر باشد (به ازای خود مدیریت دیابت).

استفاده از اسانس اسطوخودوس بی‌خطر است  و موثرترین راه برای کاهش استرس و اضطراب با اسطوخودوس، مصرف خوراکی آن در کپسول است. به نظر می‌رسد مصرف ۸۰ میلی‌گرم اسطوخودوس در روز بیشترین فواید را دارد اما ۲۰ میلی‌گرم آن نیز می‌تواند موثر باشد.

مطمئن شوید که اسانس خالص و طبیعی بدون مواد مصنوعی یا افزوده استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید اسانس اسطوخودوس را به صورت خوراکی مصرف کنید، می‌توانید از دستگاه منتشر کننده اسانس برای استنشاق اسطوخودوس در حین انجام فعالیت‌های روزانه یا قبل از خواب استفاده کنید. مطمئن شوید که دستگاه به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر روشن باشد تا فواید آن را مشاهده کنید.

 

ارسال نظر