شناسه خبر : 25583

عملکرد بهتر ورزشکاران با روده پایدار

عملکرد بهتر ورزشکاران با روده پایدار

نتایج تحقیقات جدید نشان داده بی‌ثباتی میکروبی در روده می‌تواند عملکرد ورزشکاران نخبه استقامتی را مختل کند و رژیم‌های کوتاه‌مدت با پروتئین بالا با این نوع عدم تعادل مرتبط است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، محققان از سراسر بریتانیا عملکرد و سلامت روده گروهی از دونده‌های استقامتی همسان و ورزیده را تجزیه و تحلیل کردند تا تاثیر رژیم‌های غذایی پرپروتئین و با کربوهیدرات بالا را بررسی کنند.

نتایج این تحقیق نشان داد در کسانی که از رژیم غذایی با پروتئین بالا پیروی می‌کنند، این رژیم غذایی منجر به اختلال در پایداری میکروبیوم روده می‌شود. این امر همچنین با کاهش ۲۳.۳ درصدی در عملکرد آزمایش زمانی(در ورزش‌های مختلف آزمایش سرعت فردی یک شرکت‌کننده در یک مسافت تعیین شده) همراه بود.

نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد در این افراد تنوع و ترکیب تغییر یافته فاژئوم روده به میزان قابل‌ توجهی کاهش یافته است. همچنین سطوح بالاتری از انواع خاصی از ویروس‌ها و بخش‌های باکتریایی وجود دارد و شرکت‌کنندگانی که میکروبیوم روده‌شان پایدارتر بود، در آزمایش‌های زمانی بهتر عمل کردند.

عدم توازن روده افراد مختلف را به شیوه‌های متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند خود را با علائم حاد مانند درد شکم یا حالت تهوع نشان دهد. از آنجایی که بین روده و مغز رابطه متقابل وجود دارد، محققان پیشنهاد می‌کنند این یافته می‌تواند مهم باشد.

کسانی که از یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات پیروی می‌کنند، عملکرد آزمایش زمانی را به میزان ۶.۵ درصد بهبود می‌بخشند.

دکتر جاستین رابرتز، دانشیار بهداشت و تغذیه ورزشی در دانشگاه آنگلیا راسکین(ARU) انگلستان و یکی از محققان این تحقیق، می‌گوید: این نتایج نشان می‌دهد عملکرد ورزشی ممکن است با ثبات میکروبی روده مرتبط باشد. ورزشکارانی که جوامع میکروبی پایدارتری داشتند، به‌ طور مداوم در هر مداخله غذایی در مقایسه با آنانی که میکروبیوتای روده ناپایدارتری داشتند، بهترین عملکرد را ثبت کردند.

رابرتز بیان کرد: در حالی که نمی‌توانیم مطمئن باشیم که میزان بالای پروتئین در بدن به‌ طور کامل مسئول کاهش قابل‌ توجه عملکرد آزمایش‌های زمانی است، مشخص شد که به‌ طور حتم تغییراتی در میکروبیوم روده به‌ دنبال یک رژیم غذایی کوتاه‌مدت با پروتئین بالا وجود داشته که به‌ نظر می‌رسد با عملکرد مرتبط است.

این نتایج نشان می‌دهد پیروی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است از طریق الگوی میکروبی تغییر یافته بر روده تاثیر منفی بگذارد؛ در حالی که مصرف کربوهیدرات بالا به‌ عنوان مثال حاوی انواع غلات و سبزیجات با ثبات میکروبی روده بیشتر مرتبط است.

وی افزود: رژیم‌های غذایی به‌ خوبی کنترل شده و به‌ دقت متعادل بود؛ بنابراین ما تصور می‌کنیم بعید است که خود پروتئین باعث کاهش عملکرد شود. در عوض معتقدیم ممکن است تغییرات در میکروبیوم روده بر نفوذپذیری روده یا جذب مواد مغذی یا پیام‌های بین روده و مغز تاثیر بگذارد و بر تلاش درک شده و در نتیجه عملکرد اثر کند.

 

ارسال نظر