شناسه خبر : 24614

نسخه رهایی از پوکی استخوان در سالمندی

نسخه رهایی از پوکی استخوان در سالمندی

ورزش موجب رهایی از مشکلات شایع نظیر شکستگی لگن و استخوان و به ویژه پوکی استخوان در دوران سالمندی ‌می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس باور کلی فیزیوتراپی یک روش درمانی است که در آن فیزیوتراپیست خدماتی را به بیمار ارائه می‌دهد تا به درمان ضایعه و به دست آوردن توان قبلی بیمار کمک کند. موضوعی که باید به آن توجه کرد این که فیزیوتراپیست‌ها با توجه به تحصیلات و آموزش خود متخصصان سلامت حرکت هستند و این بدان معنا است که با درک کامل از تمامی عوامل موثر بر حرکت انسان می‌توانند حتی قبل از بروز ضایعات جسمانی افراد جامعه را با آموزش‌ها و تمرینات ارائه شده که منطبق با زندگی خاص قرن حاضر است از بسیاری مشکلات عضلانی و اسکلتی حفظ کنند.

بر اساس این مطلب که از سوی علیرضا شهاب، ‌فیزیوتراپیست و رییس شاخه ورزشی انجمن فیزیوتراپی ایران تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: در میان بسیاری از اختلالات بالقوه که ممکن است به عنوان نمونه انتخاب شود با توجه به سالمند شدن جوامع بشری، پوکی استخوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پوکی استخوان در جوامع غربی بسیار شایع است و تقریبا ۶۶ درصد زنان و ۲۲ درصد مردان بالای ۶۵ سال به این بیماری مبتلا هستند؛ به عنوان مثال سالانه بیش از ۲۰۰ هزار شکستگی لگن به دلیل پوکی استخوان در ایالات متحده وجود دارد و روشن است که روش‌های ساده مانند مکمل کلسیم و به ویژه سطوح مطلوب فعالیت تا سنین بالا می‌تواند سطح از دست دادن استخوان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و حتی باعث افزایش تراکم استخوان شود.

ضروری است از دانش فیزیوتراپیست‌ها به عنوان متخصصان سلامت حرکت که ادبیات این موضوع را درک می‌کنند در نظام سلامت کشور به خوبی بهره جست و این توجه به سالمندان فعلی و آینده کشور موجب افزایش استقلال، تحرک و کیفیت زندگی آنان خواهد شد و علاوه بر آن ضمن کاهش هزینه‌های مراقبت بهداشتی، باعث می‌شود از جامعه‌ای سالم‌تر بهره‌مند شویم.

استخوان بافت زنده است و سلول‌هایی درون بافت استخوان قرار دارند که دائما در حال نوسازی هستند و سلول‌هایی نیز وجود دارند که کلسیم جذب می‌کنند.

انجام ورزش و فعالیت بدنی مانند پیاده‌روی، دویدن، کوه‌نوردی و فعالیت بدنی مستمر باعث می‌شود تا استخوان به صورت مرتب در معرض نیروهای جاذبه و عضلات قرار گیرد و موجب خواهد شد در مجموع، استخوان بیشتری ساخته شود و تراکم بافت استخوان افزایش یابد.

با انجام ورزش و فعالیت بدنی می‌توان استخوان‌های قوی‌تر و با تراکم بالاتری داشت تا در سالمندی از خیلی مشکلات شایع نظیر شکستگی لگن و استخوان رهایی یافت و زندگی سالم‌تری تجربه کر

 

ارسال نظر