شناسه خبر : 20544

چگونگی نگهداری و مدت زمان مصرف گوشت قرمز به چه میزان است؟

چگونگی نگهداری و مدت زمان مصرف گوشت قرمز به چه میزان است؟

مدیر گروه بهداشت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد در خصوص چگونگی تشخیص سلامت مواد غذایی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  سلامت مواد غذایی از اصول اساسی در جوامع است که بالتبع سلامت جامعه را تضمین می‌کند، جامعه فرهیخته و پیشرو نیز از مواد مغذی و سالم استفاده می‌کند.

به همین منظور دکتر بهادر حاج محمدی، فوق دکتری سم شناسی مواد غذایی و بازرس انجمن بهداشت مواد غذایی وزارت بهداشت و همچنین مدیر گروه بهداشت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد توضیحاتی برای سلامت مواد غذایی ارائه داد.

مردم برای کاهش سموم موجود در برنج چه کار‌هایی را باید انجام دهند؟

راه اصلی کاهش اثرات سوء سموم برنج، آبکشی است تا بخشی از سم خارج شود. محققان  تحقیقی را به تازگی انجام داده‌اند، مبنی بر اینکه آب و برنج را به طور هم‌زمان نباید حرارت داد و ضروری است ابتدا آب به جوش آید، سپس برنج افزوده شود تا اطمینان حاصل شود که سمومی، چون آرسنیک و کادینون در برنج کاهش یابد.

خوردن برنج کته یک یا دو بار در هفته اشکال ندارد که عوارضی از سموم به دنبال داشته باشد، بلکه بحث اصلی آسیب ناشی از هر روز خوردن برنج کته است و در صورت دادن کته به خردسالان لازم است شش تا دوازده ساعت قبل از طبخ، برنج خیسانده شود تا ایمنی نسبی برای کودکان ایجاد شود.

آیا از روغن می‌توان مجدد استفاده کرد و بهترین روغن برای استفاده چیست؟

بهتر است این کار صورت نگیرد، اما جامعه درگیر محدودیت‌های اقتصادی است و گاهی برای صرفه جویی لازم است. در صورت استفاده نباید حرارت عمیق و طولانی دیده باشد و حرارت ملایم و عبور دادن از صافی برای مصرف مجدد ضروری است و برای نگهداری، در ظروف شیشه‌ای و در جای خنک مثل یخچال قرار داه شود و در مدت یک روز مصرف شود، زیرا روغن حرارت دیده مستعد فساد است.

کف روی روغن دلیل کهنه بودن و تشکیل حباب‌های ریز نشان از سالم بودن روغن است.

روغن زیتون بهترین روغن مورد استفاده است و از این روغن برای سرخ کردن طولانی استفاده نشود و چاشنی سالاد بهترین کارائی روغن زیتون است. از روغن کنجد نیز برای سرخ کردن عمیق نباید استفاده کرد، زیرا ترکیبات مغذی آن کاهش پیدا می‌کند.

مصرف روغن دنبه کار خطایی است که مضرات گسترده‌ای را به همراه دارد. نگرانی مردم نسبت به روغن پالم باعث شده به روغن دنبه پناه‌آورند که از چاله بیرون آمدن و به چاه افتادن است. روغن پالم قطعا روغن ایده آلی نیست و مقدار مجازی از آن را در برخی روغن‌های کارخانه‌ای می‌ریزند که موجب بالا رفتن مقاومت حرارتی روغن شود و دود نکند.

آیا نوشابه‌های رژیمی عوارض نوشابه‌های رایج را دارد؟

برخی نوشابه‌ها بدون قند یا کالری است که مجاز و بی‌خطر است. مشکل اصلی نوشابه قند آن نیست که با حذف قند مشکل نوشابه برطرف شود در واقع ایراد اصلی آن اسید فسفریک است که فسفر برای ایجاد تعادل در متابولیسم بدن نیاز به کلسیم دارد، بنابراین اسید فسفریک داخل نوشابه باعث آزاد شدن کلسیم و دفع آن می‌شود که پوکی‌استخوان و خرابی دندان را به دنبال دارد، در واقع نوشابه‌های رژیمی همان مضرات نوشابه‌های معمولی را دارند.

آب گازدار نیز در صورت مصرف کم برای رفع یبوست مفید است و استفاده زیاد موجب اسهال می‌شود.

تن+ماهی

آیا مصرف کنسرو ماهی به سلامتی بدن آسیب می‌رساند؟

نگهدارنده و افزودنی شیمیایی در کنسرو ماهی وجود ندارد و کنسرو کردن ماهی فرآیندی حرارتی است که در کارخانه باعث استریل شدن محتویات کنسرو می‌شود و از طرف دیگر داخل تن ماهی نمک است و اثر نگه‌دارندگی دارد و با بسته شدن درب قوطی شرایط بی‌هوازی ایجاد شده و مولفه فساد رشد نمی‌کند، بنابراین هیچ ماده نگه‌دارنده‌ای در کنسرو وجود ندارد البته به خاطر باکتری کریستون دون کیلیند لازم است بیست دقیقه قبل از مصرف آن را در آب جوشاند.

برای تشخیص ماهی سالم از ناسالم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

ماهی تازه بوی تازگی دارد، افراد ساکن شهر‌های ساحلی اذعان دارند که ماهی تازه بوی خاصی دارد. در ماهی تازه فلس‌ها محکم به بافت چسبیده است و وقتی دست روی آن کشیده می‌شود لزج نیست، اما در ماهی کهنه با فشار انگشت فرورفتگی ایجاد می‌شود. در ماهی تازه آبشش براق، قرمز و در ماهی‌کهنه تیره حتی رو به خاکستری می‌رود. در ماهی تازه، کره چشم شفاف، ولی در ماهی کهنه کدر و فرورفته در حدقه چشم است.

چگونگی نگهداری و مدت زمان مصرف گوشت قرمز به چه میزان است؟

برای مصرف گوشت قرمز منجمد در ابتدا از فریزر خارج کرده و در یخچال قرار می‌دهیم تا مدتی از آن بگذرد، اما در صورت عجله داشتن از فریزر خارج و داخل آب سرد قرار می‌گذاریم. استفاده از آب گرم اشتباه بزرگی است و گوشت را سریع به دمای محیط می‌رساند و باکتری مولد، فساد امکان رشد و تخریب بافت گوشت را پیدا می‌کند.

دوره نگهداری گوشت چرخ کرده در فریزر حداکثر سه ماه و گوشت قطعه شده را به مدت ۹ ماه می‌توان نگه‌داری کرد، اما گوشت قطعه شده در یخچال را به مدت دو روز و گوشت چرخ کرده را می‌توان حداکثر ۱۲ ساعت نگه داشت.

خواص درمانی که برای شیر الاغ گفته می‌شود، صحت دارد؟

در کشور مراکزی با مجوز‌های دامداری یا سازمان دامپزشکی برای پرورش الاغ وجود دارد. در چند استان، الاغ برای شیر پرورش داده می‌شود، اما نسبت دادن برخی خواص درمانی عجیب به آن باورپذیر نیست و درمان التهابات گوارشی، رماتیسم و درد‌های مفصلی که اطبا سنتی تجویز می‌کنند شاید به شکل تجربی مفید باشد، اما در منابع علمی قابل تایید نیست اگرچه در درمان آسم و آلرژی مفید به نظر می‌رسد.

شیر الاغ نزدیک‌ترین شیر به انسان است. برخلاف شیرگاو، شیر الاغ چربی‌کمتر و قند بیشتر دارد بر همین اساس کودکانی که به شیر گاو آلرژی دارند یکی از روش‌های درمانی استفاده از شیر الاغ است البته در صورت حرارت دادن، خواص شیر الاغ از دست می‌رود. در اروپا مراکزی که الاغ پرورش می‌دهند قبل از دوشیدن در دوره‌های مختلف، نمونه خون گرفته می‌شود تا از نبود باکتری تب مالت مطمئن شوند که در ایران هنوز جای کار دارد.

عسل اصل را چگونه در بازار شناسایی کنیم؟

عسل را از مراکز مجاز تهیه کرده و برچسب آن آرم ارگان‌های ذی‌صلاح را داشته باشد. شکرک زدن دلیلی بر تقلبی بودن عسل نیست اگر بعد از مدتی شکرک مشاهده نشد، شک‌برانگیز است که شاید نگهدارنده و افزودنی خاصی به آن افزوده شده است. هر چه رطوبت عسل بیشتر باشد میزان شکرک زدن آن نیز افزایش می‌یابد که بستگی به فصل، منطقه تولید عسل و حتی واریته‌های زنبوری که تولید می‌کند، دارد.

ارسال نظر