شناسه خبر : 33804

۱۲ هزار قالیباف در خراسان رضوی تحت پوشش بیمه‌ قرار دارند

۱۲ هزار قالیباف در خراسان رضوی تحت پوشش بیمه‌ قرار دارند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در استان ۱۲ هزار قالیباف تحت پوشش بیمه‌های حمایتی قرار دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، امیررضا رجبی، درباره تولید فرش در سال ۱۴۰۱ در خراسان رضوی اظهار کرد: تعداد کل قالیبافان شناسایی شده در استان ۹۰ هزار نفر بوده که از این میزان بین ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار نفر مشغول فعالیت هستند. همچنین از فعالان این حوزه ۱۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه‌های حمایتی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: دو مجتمع بزرگ قالیبافی در خراسان رضوی وجود دارد که ۴۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. همچنین کارگاه‌های تولید متمرکز فرش در استان بین ۹۰ تا ۱۰۰ مورد و تعداد کارگاه‌های تولیدی غیر متمرکز نیز ۴۵۰ مورد است.

در این کارگاه‌های غیر متمرکز حدود ۱۵ هزار نفر مشغول به کار هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در استان کارگاه‌های رنگرزی، مرمت، رفوگری و طراحی وجود دارد و چرخه تولید فرش در استان کامل است.

سالیانه در استان بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزارمتر مربع  فرش تولید می‌شود که به ازاری هر نفر ۶ متر مربع تولید فرش بوده و طی سال گذشته نیز همین میزان فرش در استان تولید شده است.

وی درباره صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی تصریح کرد: صادارت به دو صورت یکی با کارت بازرگانی و به صورت ارزی و دیگری به صورت ریالی انجام می‌شود؛ میزان صادارتی که در آمار رسمی عنوان می‌شود، دلیل بر کاهش نیست، بلکه به دلیل مشکلات ارزی نوع صادرات تغییر کرده است و در سال گذشته صادارت فرش دستباف استان شرایط بهتری را تجربه کرده است. 

 

ارسال نظر