شناسه خبر : 33407

۴۰ درصد حوادث کار کشور در میان کارگران ساختمان رخ می‌دهد

۴۰ درصد حوادث کار کشور در میان کارگران ساختمان رخ می‌دهد

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۳۵ هزار مورد بازرسی از واحدهای اقتصادی استان تهران صورت گرفته و حوادث ناشی از کار در تهران ۲۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، یکی از تبعات سوء رشد تکنولوژی در جوامع بشری، بروز حوادث مختلف از جمله حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی است که همه ساله تعداد بیشماری از نیروهای کار را در واحدهای صنعتی و تولیدی دچار مشکلات و رنج‌های فراوانی می‌کند.

طبق بند ۸ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی "حادثه"  اتفاقی پیش‌بینی نشده است که تحت تأثیر عامل یا عوامل خارجی در اثر اتفاقی ناگهانی رخ داده و موجب بروز صدماتی بر جسم یا روان بیمه شده می‌شود.

در ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی نیز حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می‌شود که در حین انجام وظیفه و مواقعی اتفاق بیفتد که بیمه شده در کارگاه یا ساختمان و محوطه آن مشغول انجام کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه، ماموریتی را برعهده گیرد.

برابر گزارش‌ها بیشترین آمار و اعداد مربوط به حوادث ناشی از کار متعلق به فعالیت های بخش ساختمان و پس از آن معدن است به نحوی که ۴۰ درصد حوادث کار کشور در میان کارگران ساختمان رخ می‌دهد.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از طرح حضور ویژه بازرسان کار در کارگاه‌های ساختمانی به جهت صیانت از نیروی کار و به حداقل رساندن حوادث ناشی از کار در این بخش خبر داد.

برابر اعلام وزارت کار در کارگاه‌های زیر ۲۰ نفر به ویژه کارگاه‌های ساختمانی بیشترین نرخ حوادث ناشی از کار دیده می‌شود و در بازرسی‌های انجام گرفته از کارگاه‌های مشمول قانون کار نیز، فعالیت ساختمان در بین فعالیت‌های اقتصادی بیشترین سهم آسیب‌های شغلی منجر به فوت را داشته است چنانچه علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تایید این مطلب می‌گوید: عمده حوادث در حوزه کارگری ساختمانی است و بیش از ۳۷ درصد از حوادث ناشی از کار کشور و همچنین فوتی های ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد.

وی از طرح ویژه حضور بازرسان در کارگاه‌های ساختمانی خبر داده و می‌گوید: طرحی ملی با این نگاه که بازرسان در مراکز استان‌ها کار ویژه‌ای در این حوزه جهت حفظ صیانت از نیروی کار انجام دهند، آغاز و اجرا خواهد شد تا از طریق آن در پایان سال ۱۴۰۲ آمار حوادث ناشی از کار در حوزه کارگران ساختمانی به حداقل برسد.

به گفته وی با توجه به تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دربحث صیانت از نیروی کار، حوادث ناشی از کار در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد.

در همین راستا حامد ویس کرمی ـ مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز از انجام بیش از ۳۵ هزار فقره بازرسی از واحدهای اقتصادی استان تهران در جهت ارتقای سطح ایمنی کار خبر داده است.

بر اساس اعلام مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران بیش از ۳۵ هزار مورد بازرسی از واحدهای اقتصادی تهران صورت گرفته که به کاهش ۲۰ درصدی حوادث ناشی از کار منجر شده است.

آنطور که وی گفته خروجی بازرسی‌های صورت گرفته موجب کاهش ۲۰ درصدی حوادث ناشی از کار نسبت به سال گذشته شده است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی معتقد است اگر چه تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد اما تلاش بر این است که در جهت ارتقای سطح ایمنی و بهداشت کار اقدامات موثرتری صورت پذیرد.

به اعتقاد کارشناسان بخش اعظمی از حوادث ناشی از کار به دلیل بی‌ احتیاطی و نبود آموزش‌های کافی صورت می‌گیرد و سالانه بخشی از کارگران قربانی حوادث کار می‌شوند.

حمید حاج اسماعیلی - کارشناس حوزه کار می‌گوید: یکی از وظایفی که برای صیانت از نیروی کار باید با جدیت دنبال ‌شود، پیشگیری از وقوع حوادث است تا آسیب‌های مالی و روحی کمتری به کارگران و کارفرمایان وارد شود.

وی با تایید بالا بودن آمار حوادث کار در بخش ساختمان می‌گوید: متاسفانه حوادث ساختمانی بیشترین تعداد فوتی‌های حادثه حین کار را دارد لازم است که حوادث در این بخش کنترل شود.

به گفته حاج اسماعیلی رعایت نکات ایمنی از سوی پیمانکاران و مهندسان ناظر می‌تواند به کاهش آمار حوادث این بخش کمک کند.

پیشتر معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صیانت از نیروی انسانی را به عنوان سرمایه‌های ارزشمند جامعه در اولویت برنامه‌های وزارت کار عنوان کرده و ضمن اشاره به تدوین آیین‌نامه‌هایی به منظور صیانت از حقوق کارگران، رعایت نکات ایمنی به منظور کاهش حوادث ناشی از کار را مورد تاکید قرار داده بود.

بر اساس اعلام اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم بیش از ۳۶۰ هزار فقره بازرسی برای نظارت بر مقررات ایمنی کارگاه‌ها و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش ایمنی در مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار انجام گرفته است.

ارسال نظر