شناسه خبر : 32067

سالانه حدود ۱۳هزار حادثه ناشی از کار در ایران رخ می‌دهد

سالانه حدود ۱۳هزار حادثه ناشی از کار در ایران رخ می‌دهد

هر چند آمار و ارقام های ارایه شده توسط مسوولان بیانگر کاهشی بودن آمار مرگ و میر ناشی از حوادث کار در کشورمان است اما به نظر می‌رسد رعایت ایمنی در محل کار توسط برخی پیمانکاران و حتی کارگران چندان جدی گرفته نمی‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، پس از تصادف، بیشترین عامل مرگ و میر در کشورمان حوادث ناشی از کار است و آمار و ارقام های ارایه شده در این بخش نشان می‌دهد که بخش زیادی از این حوادث در بخش کارگران ساختمانی است و در صورت توجه بیشتر کارفرمایان و یا پیمانکاران به رعایت اصولی ایمنی، می‌توان این حوادث را به حداقل کاهش داد.

مطابق آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان وزارت کار، سالانه حدود ۱۳هزار حادثه ناشی از کار در ایران رخ می‌دهد که ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد آن به فوت منجر می‌شود که این میزان در ۹ ماهه امسال در مازندران ۱۴۶ حادثه است که از این تعداد ۱۲۳ حادثه بدون فوتی و ۲۳ حادثه نیز منجر به فوت شد.

تدوین و نظارت بر سیاست‌های کارآمد دولت‌ها در حوزه روابط کار و موارد مرتبط با ایمنی محیط کار و اجرای آن توسط کارفرمایان در محیط کار در راستای کنترل و کاهش آماری حوادث ناشی از کار و همچنین به‌روزرسانی استانداردهای ایمنی کار، زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های کار غیرفوتی و فوتی محسوب می‌شود.

شناسایی دلایل زمینه‌ساز حوادث ناشی از کار و تدوین سیاست‌های کاهشی و پیشگیرانه در این حوزه توسط دولت‌ها و اجرای آن در کارگاه‌ها توسط کارفرمایان در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دهه‌های گذشته مدنظر قرار گرفته و موجب کاهش چشمگیر حوادث ناشی از کار در این کشورها شده است.

مطابق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد و منظور از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد.

اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد مشروط بر اینکه درزمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد، حادثه ناشی از کار محسوب می شود.

نتایج گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص حوادث ناشی از کار حاکی از اینست که با توجه به داده‌های آماری حوزه آسیب‌های شغلی در کارگاه‌های سراسر کشور، ۹۶.۷ درصد این آسیب‌ها مربوط به مردان و تنها ۳.۳ درصد این حوادث شغلی در ارتباط با زنان اتفاق افتاده است.

مطابق آمارهای موجود در بازه زمانی ۹۸ تا ۱۴۰۰ میزان حوادث کار در کشورمان روند کاهشی داشت بگونه ای که آمار این حوادث در سال گذشته هشت‌هزار و ۹۳۱ نفر عنوان شده است که از این تعداد هشت هزار و ۹۳۱ نفر مرد و تنها ۲۹۷ نفر زن هستند و در مازندران نیز در سال گذشته در مجموع ۲۵۴ حادثه ناشی از کار در این خطه شمالی ثبت شد که از این تعداد ۲۳۱ حادثه بدون فوتی و ۲۳ حادثه نیز منجر به فوت شد.

ارسال نظر