شناسه خبر : 17103

ارجاع پزشک خانواده در تمام شهرستان‌ها به جز جوانرود و کرمانشاه اجرایی شد

ارجاع پزشک خانواده در تمام شهرستان‌ها به جز جوانرود و کرمانشاه اجرایی شد

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با اشاره به آغاز اجرای طرح سیستم ارجاع پزشک خانواده از ابتدای تیرماه سال‌جاری در استان گفت: تاکنون این طرح در تمام شهرستان‌ها غیر از جوانرود و کرمانشاه اجرایی شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا: « امید قادری» روز دوشنبه گفت: ۶۸ هزار و ۷۰۰ خانوار در استان کرمانشاه که دارای بیمه همگانی سلامت هستند مشمول این طرح می شوند.

او گفت: در گذشته بیمه شدگان فقط از صدور دفترچه رایگان و خدمات مراکز درمانی دولتی بهره مند بودند اما با راه اندازی سیستم ارجاع به پزشک خانواده بیمه شدگان می توانند از خدمات درمانی بخش خصوصی نیز استفاده کنند.

قادری با بیان اینکه تاکنون ۱۳۱ پزشک عمومی و متخصص در استان برای مشارکت در طرح نظام پزشک خانواده متقاضی شدند؛ توضیح داد: در این طرح به هر یک از پزشکان متقاضی به تعداد بیمه شدگان معرفی شده سازمان بیمه سلامت ماهیانه به طور ثابت هفت هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: بیمه شدگان هر بار به پزشک خانواده مراجعه کنند فقط ۶ هزار تومان هزینه ویزیت پرداخت می کنند و اگر پزشک خانواده آنها را به متخصص ارجاع دهد، ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و تقریبا می شود گفت هزینه درمان برای خانوارها رایگان است.

طرحی برای کاهش هزینه سلامت خانوارها

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه افزود: اجرای طرح پزشک خانواده یکی از موفق‌ترین مدل‌های تحول نظام سلامت در دنیا است بدین صورت که فرد ابتدا برای تشخیص بهتر بیماری به پزشک خانواده مراجعه می کند و با مشورت و تشخیص او به پزشک متخصص ارجاع داده می شود.

قادری به اجرای موفقیت آمیز طرح پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کشور در قالب بیمه روستایی اشاره کرد گفت: طرح پزشک خانواده که از سال ۸۳ در کشور کلید خورد یک طرح کاملا علمی و منطقی است که مزایای بسیار زیادی از نظر کاهش هزینه‌های پزشکی برای خانواده‌ها و نظام بهداشت و درمان و همچنین ارتقا سطح بهداشت و درمان افراد و کاهش مراجعه به مراکز درمانی دارد.

او با بیان اینکه طرح پزشک خانواده در سطح یک درمان است، تشریح کرد: اجرای طرح پزشک خانواده از ابتدای تیرماه سال‌جاری با فراخوان پزشکان عمومی و دیگر پزشکان واجد شرایط استان برای ثبت نام شروع می شود و سپس از بیمه شدگان بیمه سلامت همگانی که بیش از  ۳۰۰ هزار نفر است خواسته می شود برای انتخاب پزشک خانواده ثبت نام کنند.

قادری هدف از انتخاب پزشک خانواده توسط بیمه شدگان را بیشتر به خاطر انتخاب پزشکی که به محل سکونت آنها نزدیک باشد و برای مراجعه متحمل زحمت ترافیک و سختی راه نشوند، عنوان کرد.

فعالیت ۱۸۰پزشک عمومی در استان

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون ۱۸۰ پزشک عمومی در استان کرمانشاه مشغول به خدمت هستند؛ توضیح داد: پزشکان عمومی کاملا با جغرافیا و ساختمان بدن انسان آشنا و به عملکرد و علائم آن آگاه است، شاید متخصص نباشند اما مطمئنا از خود افراد بیشتر به علائم بدن و بیماری اطلاعات دارند و بهتر از آنها می توانند تشخیص دهد که آنها به چه نوع پزشک متخصصی برای درمان نیاز و ارجاع دهند به این ترتیب از سرگردانی بیماران و هزینه های اضافی آنها جلوگیری می‌شود.

بیمه سلامت کرمانشاه، یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر یعنی ۶۰ درصد از جمعیت استان را در قالب پنج صندوق بیمه‌ای شامل، «صندوق کارکنان دولت»، «صندوق روستاییان و عشایر»، «صندوق بیمه همگانی رایگان»، «صندوق ایرانیان» و «صندوق سایر اقشار» زیرپوشش دارد.

اکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت در ۱۸ بیمارستان دولتی زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.​

ارسال نظر