شناسه خبر : 34518

اختصاصی چابک آنلاین؛

سهم ۳۰ درصدی شرکت های سرمایه گذاری از کل ارزش جاری بازار سهام ایران

سهم 30 درصدی شرکت های سرمایه گذاری از کل ارزش جاری بازار سهام ایران

در حال حاضر ۱۳۰ شرکت سرمایه گذاری در بازار سهام (بورس و فرابورس) درج نماد شده که از این تعداد سهام ۷۶ شرکت بین عموم عرضه شده و درتالارهای مختلف بورس و فرابورس مورد معامله قرار می گیرند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، ارزش بازاری سهام این شرکت ها که در تقسیم بندی سازمان بورس درتمامی گروه های معاملاتی بازار حضور دارند، در مجموع حدود 2835 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 29.6 درصد از کل ارزش بازار سهام ایران را به خود اختصاص می دهند و از این حیث به عنوان بزرگترین صنعت موجود در بازار شناخته می شوند.

نگاهی به روند سود سازی شرکت های سرمایه گذاری نشان می دهد این شرکت ها  در سال 1400 حدود 28 درصد از سود خالص شناسایی شده در کل شرکت های بازار سهام را به خود اختصاص داده اند.

با توجه به سهم 70 درصدی سود سازی آنها از چهار گروه محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی، فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی ، به نظر می رسد در مجموع می توان سهم عمده سود سازی بازار را نیز به گروه های مذکور نسبت داد.

بررسی روند تغییرات ارزش سهام شرکت های سرمایه گذاری نیز نشان می دهد، از آنجایی که این شرکت ها بیشترین درصد شناوری سهام بازار را نیز به خود اختصاص داده اند، بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به این بخش از سهام بازار اختصاص می یابد.

رشد 46 درصدی میانگین ارزش سهام آنها از ابتدای خردادماه سال گذشته سهم بسیار زیادی در رشد شاخص کل بازار سهام داشته است.

ارزندگی سهام شرکت های سرمایه گذاری چگونه ارزیابی می شود؟

باتوجه به ماهیت فعالیت های شرکت های سرمایه گذاری،سود سازی آنها از ارائه مستقیم خدمات یا تولید محصولات مختلف به دست نمی آید و این شرکت ها با سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه ها و به طور کلی شرکت های سرمایه پذیر بورسی و غیر بورسی ، از طریق خرید سهام مدیریتی و کسب جایگاه در هیات مدیره شرکت ها ضمن ایجاد فرصت برای بهبود فعالیت های این شرکت ها ، در سود و یا زیان آنها نیز شریک می شوند.

از این رو برای بررسی عملکرد شرکت های سرمایه گذاری باید از روشی متفاوت از روش های مرسوم برای تحلیل شرکت های تولیدی و یا خدماتی استفاده کرد.

لازم است برای بررسی ریسک سرمایه گذاری ها و بازدهی احتمالی هر شرکت ، سبد سرمایه گذاری های آن مورد توجه قرار گیرد.

متعاقبا برای بررسی چشم انداز عملکرد صنعت سرمایه گذاری نیز به شاخص های کلان رجوع می شود و ریسک های که بر سر راه رشد اقتصاد کلان ایران و جهان قرار دارد مورد ارزیابی قرار می گیرد که به دلیل گستردگی مباحث در این گزارش از بررسی آن اجتناب می شود.

با این حال اگر بخواهیم معیاری را برای شناسایی ارزندگی سهام شرکت های سرمایه گذاری معرفی کنیم ، می توان به شاخص قیمت به ارزش خالص دارایی ها (P/NAV) به عنوان مرسوم ترین روش اشاره کرد.

این نسبت (شاخص) از دو جزء قیمت (P) یا همان ارزش بازاری سهام و ارش خالص دارایی ها (NAV)  تشکیل شده است.

در خصوص محاسبه NAV شرکت ها باید توجه داشت که در ابتدا این نسبت توسط کارشناسان رسمی دادگستری و از طریق تعیین ارزش حال سرمایه گذاری ها و مجموع دارایی های شرکت ها به علاوه ارزش برند و سرقفلی و سایر مزایای عملیاتی شرکت تعیین می‌شود.

در ادامه نیز کارشناسان با برآورد تقریبی ارزش جاری دارایی های دفتری، سرمایه گذاری های خارج از بورس ، طرح های توسعه‌ای شرکت های سرمایه پذیر سود انتظاری سهام تحت مالکیت شرکت ها و تغییرات ارزش روز سهام شرکت های موجود در سبد دارایی شرکت ها وسرمایه گذاری، سعی در تعیین NAV آنها  می کنند.

درمدل های ساده محاسبه NAV ، ارزش روز دارایی ها از ارزش روز بدهی ها کسر می شود.

در نهایت از تقسیم قیمت روز سهام به ارزش خالص دارایی ها عدد به دست می آید که معمولا آن را در عدد 100 ضرب کرده و به درصد نشان می دهند.

هرچه عدد یا درصد به دست آمده از عدد 100 بالاتر باشد نشان می دهد که سهام آن شرکت ارزندگی کمتری دارد.

هرچه این نسبت از عدد 100 کمتر باشد نشاندهنده ارزنده بودن قیمت جاری سهام شرکت است که البته این نسبت تنها یکی از شاخص های بررسی ارزندگی سهام در بازار بوده و بهتر است در کنار دیگر شاخص ها بررسی شود.

در جدول زیر30 نماد از مجموع نمادهایی که بهترین  P/NAV بازار سهام را در اختیار دارند بایکدیگر مقایسه شده است.

1

ارسال نظر