شناسه خبر : 33867

اختصاصی چابک آنلاین؛

ارزش صادرات سه شرکت بزرگ سنگ آهن ایران ۷۶ درصد افزایش یافت

ارزش صادرات سه شرکت بزرگ سنگ آهن ایران 76 درصد افزایش یافت

سه شرکت صنعتی و معدنی چادرملو «کچاد» ، معدنی و صنعتی گلگهر«کگل» و سنگ آهن گهرزمین «کگهر» در سال گذشته با تولید حدود ۲۸ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن ، بیش از ۶۰ درصد ازکل تولید کشور را در اختیار داشته و به عنوان بزرگترین تولید کنندگان این محصول در ایران شناخته می شوند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، بررسی آمار تولید و فروش این سه شرکت در سال 1401، نشان می دهد، هرچند درآمدهای صادراتی آنها به میزان قابل توجهی رشد وجود داشته، اما مجموع درآمدهای داخلی و صادراتی با کاهش 6.7 درصدی روبه رو شده و کل ارزش فروش این سه شرکت به حدود 112 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رقمی که با توجه به افزایش قابل توجه هزینه های سربار تولید، هزینه تجهیز و نوسازی ماشین آلات فرسوده  و روند کاهشی قیمت جهانی سنگ آهن، حاشیه سود آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داده و باعث شده  سود خالص شناسایی شده در این شرکت ها به نسبت سال های گذشته کاهش یابد.

ازطرفی ، اگر به جزئیات روند تولید و فروش این شرکت ها توجه کنیم مشخص می شود، ارزش ریالی درآمدهای این شرکت ها به دلیل بالارفتن نرخ ارز افزایش یافته است.

درجداول زیر نتایج عملکرد سه شرکت تولید کننده سنگ آهن در سال 1401 و فروردین ماه 1402، بایک دیگر مقایسه شده است.

1

2

3

براساس ارقام موجود در جدول، دو نماد «کگل» و «کگهر» در سال گذشته ارزش فروش صادراتی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند، اما نماد«کچاد» در این زمینه عملکرد موفقی از خود نشان نداده  و ارزش صادرات آن برای 12 ماهه 1401، کاهش یافته است.

از نظرحجم فروش سالانه نیز با وجود این که نماد «کگل» حجم فروش خود را 4.7 درصد افزایش داده و به حدود 13 میلیون و 261 هزار تن رسانده  اما دو شرکت دیگر با کاهش حجم فروش رو به رو بوده اند.

این موضوع درکنار کاهش 26 درصدی قیمت جهانی محصولات درسال گذشته، باعث شد تا ارزش ریالی درآمدهای این شرکت ها نیز تا حدودی افت داشته باشد.

ذکر این نکته لازم است که کاهش 15 درصدی درآمدهای «کگل» در سال گذشته از محل افت 99 درصدی درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری این شرکت رخ داده، بطوری که این عنوان از حدود 3 هزار و 900 میلیارد تومان در سال 1400 به 25 میلیارد تومان در سال 1401 رسیده است.

بررسی عملکرد فروردین ماه

بررسی آمار ارزش ومیزان فروش سه شرکت بزرگ تولید کننده سنگ آهن کشور نشان می دهد، جمع مقدار فروش این شرکت ها در اولین ماه سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد کاهش یافته است.

با این حال نماد «کگل» توانسته در این بازه زمانی عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد و حجم فروش خود را بیش از 96 درصد افزایش دهد.

ارزش فروش صادراتی این شرکت ها در فروردین ماه با رشد 109 درصدی رو به رو شده که در این بخش  نماد «کچاد» فروش صادراتی گزارش نکرده است.

مجموع ارزش فروش این سه شرکت (داخلی و صادراتی) در فروردین ماه نیز حدود 8.7 درصد افزایش یافته که افزایش این عنوان، تنها به دلیل رشد 105 درصدی ارزش فروش «کگل» بوده و دو شرکت دیگر با کاهش ارزش فروش رو به رو شده اند.

چالش های صنعت استخراج کانه های فلزی

استخراج کانه های فلزی در سال جاری با چالش فرسودگی دستگاه ها و ماشین آلات رو به رو بوده  و این موضوع بخشی از فرایند تولید آنها را غیر بهره ورکرده است.

گفته می شود که در سال 1401، عدم تامین به موقع برق در تابستان و زمستان باعث شده تا مزیت تولید  که از طریق دسترسی به انرژی ارزان امکان پذیربوده، تاحدودی کاهش یابد.

در عین حال، عدم توجه به بروزرسانی تکنولوژی اکتشافات عمیق و همچنین استخراج معادن زیر سطحی کشور، باعث شده تا معدن کاری عمیق در ایران وجود نداشته باشد و تمام عملیات به صورت سطحی انجام پذیرد.

این موضوع باعث شده تا منابع سطحی ما طی 13 الی 20 سال آینده به پایان برسد، بنابراین ورود به شیوه های جدید معدن کاری عملیات استخراج و همچنین فرآوری محصولات پایه امری ضروری خواهد بود.

با توجه به این موارد، شرکت ها طی 2 سال گذشته اقدامات مهمی را برای ورود تجهیزات جدید و تکنولوژی های روز دنیا آغاز کرده اند که دستاوردهای بسیار مناسبی را برای صنعت به همراه داشته است.

به گفته کارشناسان حوزه اسخراج کانه های فلزی، تولیدکنندگان سنگ آهن در سال جاری از طرف قیمت گذاری نامتوازن زنجیره فولاد نیز باچالش رو به رو شده اند و با وجود این که در سال های گذشته قیمت گذاری زنجیره تولید با یک معیار مشخص مانند درصدی از قیمت صادراتی شمش فولادخوزستان ، صورت می پذیرفت، درسال جاری این معیار برداشته شده که باعث کاهش سرمایه گذاری در حلقه های ابتدایی و میانی زنجیره فولاد خواهد شد.

قانون 5 درصد بهره مالکانه نیز یکی دیگر از مواردی است که مدیران این صنعت با اشاره به آن ، نسبت به کاهش حاشیه سود عملیاتی شرکت ها هشدار می دهند.

 

ارسال نظر