شناسه خبر : 31802

پرداخت حدود ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به فعالان حوزه ICT در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۱

پرداخت حدود ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به فعالان حوزه ICT در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۱

مدیرعامل پست بانک ایران مبلغ تسهیلات پرداختی به حوزه ICT در ۹ ماهه نخست امسال را ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۲۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی در ۹ ماهه نخست امسال مربوط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «بهزاد شیری» افزود: در سال گذشته ۲۹ درصد ضمانت نامه‌های صادر شده به حوزه ICT مرتبط بود، اما این آمار در ۹ ماهه اول امسال درحالی به ۳۸ درصد ضمانت نامه‌های صادره رسیده است که مبلغ ضمانت نامه‌های صادره در این مدت، دو هزار میلیارد تومان اعتبار داشته است.

وی با تاکید بر اینکه پست بانک در حوزه ICT به عنوان بانک عامل بند الف تبصره ۱۸ بودجه است، تصریح کرد: بر همین اساس برای ۱۸۰ طرح به مبلغ ۶۳۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده که تاکنون ۳۳۰ میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات با سود ۱۰ درصد پرداخت شده است.

شیری با اشاره به تشکیل اداره کل تامین مالی طرح‌های نوآورانه خاطرنشان کرد: این اداره کل متولی پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در بخش ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که بر اساس نیاز برای فعالان این بخش، بسته‌های ویژه‌ای طراحی می کند و بر اساس این بسته ها به فعالان حوزه تسهیلات پرداخت می‌شود.

مدیرعامل پست بانک درباره نشست با فعالان حوزه ICT در پارک علم و فناوری پردیس و استان البرز اظهار داشت: در این نشست با اعلام خدمات ارائه شده به فعالان این بخش، تفاهم نامه‌ای نیز با مدیریت پارک پردیس به امضا رسید که بر اساس آن با معرفی پارک و ضمانت صندوق نوآوری پارک، برای فعالان پرداخت تا پنج میلیارد تومان پذیرفته می‌شود که تاکنون ۱۲ طرح تسهیلات دریافت کرده‌اند و تعدادی نیز در نوبت دریافت قرار دارند.

وی درخصوص امضای تفاهم نامه‌ای با منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: بر این اساس مقرر شد شعبه‌ای از صندوق نوآوری پردیس در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر و تسهیلاتی که به فعالان پردیس و سایر شرکت‌های دانش بنیان پرداخت می‌شود به همان شیوه نیز در منطقه ویژه اقتصادی پیام ارائه شود.

شیری افزود: بر اساس تفاهم نامه های منعقد شده به شرکت‌های معرفی شده، خدماتی مانند تسهیلات، خدمات ارزی، ضمانت نامه ها و خدمات بانکی ارائه می‌شود.

مدیرعامل پست بانک ایران تصریح کرد: واحدی از اداره کل تامین مالی نوآورانه در صندوق نوآوری و شکوفایی راه اندازی شده است و برنامه داریم با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واحد دوم این اداره کل هم به صورت شعبه ویژه ICT در این وزارتخانه راه اندازی شود.

شیری درباره تصویب اساسنامه پست بانک در شورای پول و اعتبار نیز توضیح داد: در حدود دو ماه گذشته اساسنامه این بانک در شورای پول و اعتبار با قابلیت بانک توسعه ای و تخصصی ICT مصوب شد که بعد از تصویب نهایی دولت، اجرایی می‌شود.

مدیرعامل پست بانک ایران، مزایای تصویب بانک تخصصی و توسعه‌ای را بالا بودن حد مقرر بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات، کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها در بانک مرکزی و ملاحظات خاص برای افزایش سرمایه اعلام کرد.

وی تصویر متصور از پست بانک ایران در سال ۱۴۱۴ را یک بانکداری خرد و شرکتی دانست و افزود: برنامه داریم در این چشم انداز یک بانکداری کاملا آنلاین و بدون حضور فرد در حوزه ارائه خدمات به مشتریان خرد داشته باشیم و در حوزه بانکداری شرکتی، خدمات تخصصی، آنلاین و حضوری ارائه شود که این برنامه تا ۱۴۰۴ طراحی شده است.

ارسال نظر