شناسه خبر : 26149

دولت یکپارچه هوشمند چقدر محقق شد؟

دولت یکپارچه هوشمند چقدر محقق شد؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه هفته دولت با ارایه گزارشی به بررسی آخرین وضعیت میزان تحقق دولت یکپارچه هوشمند پرداخته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که اکنون در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد.

در همین باره عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - از دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های دولتی و سازمان‌های زیرمجموعه آنها درخواست کرده بود تا هرچه سریعتر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خود را راه‌اندازی کنند.

وی اولویت اتصال و راه‌اندازی این پنجره را با دستگاه‌های دولتی دانست و گفته بود وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های ذیل این دستگاه‌ها باید در گام نخست، پنجره واحد خود را راه‌اندازی کنند.

بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مسئله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. براساس «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده‌اند تا پایان شهریورماه سال جاری به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام کنند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خود را به‌صورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم ارائه دهند.

طبق همین تبصره این وزارتخانه مکلف شده است تا پایان دی ماه سال جاری با تجمیع پنجره‌های دستگاهی، اقدام به راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کنند. خوشبختانه با تلاش و مجاهدت سازمان فناوری اطلاعات به عنوان زیرمجموعه وزارت ارتباطات و تعدادی از دستگاه‌هایی که پنجره خدمات خود را راه اندازی کرده‌اند، اکنون نسخه آزمایشی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند با یک احراز هویت به تمام خدمات ۲۰ دستگاه ملی که به این پنجره متصل شده‌اند دسترسی پیدا کنند.

در تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات، بسترسازی برای تحقق دولت هوشمند جزو مهم‌ترین اقدامات راهبردی این وزارتخانه در طول یک سال گذشته است. زمان آغاز این پروژه اردیبهشت سال جاری است که همچنان هم در مرحله اجرا قرار دارد و میزان تحقق آن هم با توجه به دستگاه‌های متصل شده به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» از مجموع، ۱۰ درصد اعلام شده است.

اما از مهم‌ترین نتایج اجرایی شدن این پروژه همانگونه که ذکر شده راه‌اندازی سایت «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» بوده و از این پس شاخص سنجش میزان پیشرفت دولت هوشمند کمیت (تعداد دستگاه‌های متصل) و کیفیت حضور آنها (تعداد و کیفیت خدمات) است.

 از جمله اقدامات و پروژه‌هایی که سبب پیشرفت طرح «بسترسازی برای تحقق دولت هوشمند» اعلام شده، شامل تشکیل جلسات شورای اجرایی فناوری اطلاعات در جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اقدامات دولت، تهیه، تدوین و پیگیری تصویب قوانین، تشکیل جلسات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی در جهت تسهیل تعاملات الکترونیکی بین دستگاه‌های اجرایی، راه‌اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و توسعه و تکمیل مرکز ملی تبادل اطلاعات و ارائه استعلامات جدید برروی این بستر جهت  استفاده دستگاه‌های اجرایی است که تعدادی از آنها همچنان در مرحله اجرا قرار دارند.

اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

پیش از این مجید فولادیان - مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیک- گفته بود دستگاه‌ها و نهادهای عمومی مکلف هستند در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خود را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند.

او همچنین از اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت کشور شامل سکوی خدمات شهروندان (سامانه امید) و میزخدمت این وزارت‌خانه که دربرگیرنده ۱۲ خدمت و سامانه کاربردی مرتبط با وزارت کشور به این سامانه خبر داده بود.

طبق این اطلاعات، ۲۱ دستگاه اجرایی و ۲۶ سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند که قرار است به زودی تعداد آن‌ها افزایش یابد و در همین راستا، ۶۹ خدمت الکترونیکی به صورت مستقیم در این پنجره مورد پیاده‌سازی قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر