شناسه خبر : 13886

پیشنهادهای نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران برای جبران خسارت‌های کرونا

پیشنهادهای نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران برای جبران خسارت‌های کرونا

بیش از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم این ویروس حداقل تا پاییز ۱۴۰۰ است. در این وضعیت، به باور فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی از ابتدای شیوع ویروس کرونا، دولت برنامه‌ای برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، به‌خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط در دستور کار ندارد و به‌رغم ضرورت حمایت دولت از بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده در شرایط کرونا، اما عملاً وحدت رویه‌ای در سیاست‌های دولت برای مقابله با کرونا مشاهده نمی‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،"عباس جبالبارزی" نایب ‌رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفت‌وگویی با ارائه پیشنهادهایی برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از کرونا گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، دولت حمایت‌هایی را برای بنگاه‌های اقتصادی اعمال نکرده است و وضعیت مانند قبل از شیوع این ویروس است.

جبالبارزی با بیان اینکه تقسیط پرداخت حق بیمه یا مالیات از جمله سیاست‌هایی بوده که قبل از شیوع ویروس کرونا هم در شرایطی اعمال می‌شده و موضوع جدیدی به‌خصوص در حوزه صنعت و معدن نیست افزود: فعالان اقتصادی انتظار دارند در شرایطی که هم کرونا و هم تحریم‌ها، اقتصاد را بیش ‌از پیش دچار محدودیت کرده است، حمایت‌ها و تسهیلات بزرگ‌تری نیز دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه کرونا باعث شده است تا تقاضا کاهش پیدا کند و همین امر شرایطی را به وجود آورده تا بسیاری از بنگاه‌ها نتوانند با حداکثر ظرفیت خود فعالیت کنند تصریح کرد: اغلب بنگاه‌ها حتی با نصف ظرفیت خود مشغول به کار هستند که همین عامل باعث می‌شود تا از پس هزینه‌های جاری خود برنیایند. مقاومت هم تا جایی جواب می‌دهد و بعضاً شاهد هستیم که برخی از صاحبان کسب‌ و کارها مجبور به تعدیل نیروهای کار خود شده‌اند. در این شرایط، ارائه تسهیلات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی نیز که از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا وعده داد شد با نرخ سود پایین قرار است به بنگاه‌های اقتصادی ارائه شود، قطعاً نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات باشد؛ چون تا زمانی که بنگاهی درآمد نداشته باشد، قادر به دریافت و بازگشت تسهیلات نیست.

نایب ‌رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران معتقد است: اگرچه تعطیلی ادارات و نهادها در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک زیادی می‌کند، اما این تعطیلی‌ها باید بخش صنایع و معادن را نیز شامل می‌شد.

جبالبارزی با بیان اینکه بسیاری از اصنافی که مواد اولیه بنگاه‌های صنعت و معدن را تأمین می‌کنند، هم اکنون تعطیل هستند افزود: در نتیجه در شرایطی که برخی بنگاه‌های مجبور به فعالیت هستند؛ اما عدم دسترسی به تأمین مواد اولیه منجر به کاهش راندمان آنها شده، بنابراین بهتر این بود که کسب‌ و کارهای وابسته به هم یکجا تعطیل می‌شدند.

این عضو اتاق بازرگانی کرمان در پاسخ به این سؤال راهکار حمایت از صنایع چیست؟ گفت: تأمین اجتماعی به‌ عنوان موسسه‌ای که از بنگاه‌های اقتصادی تأمین مالی می‌کند، می‌توانست از ابتدای شیوع ویروس کرونا با تخفیف ۵۰ درصدی بر روی حق بیمه کارفرمایان، به حفظ اشتغال کمک کند. علاوه بر این، ضروری است بدون هرگونه اخذ جریمه، مالیات بر ارزش ‌افزوده حداقل ۲۴ ماهه تقسیط شود و مالیات عملکرد بنگاه‌ها برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش یابد؛ ضمن اینکه ضروری است در خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط حتماً برای دریافت این مالیات قسط‌بندی‌های ۲۴ تا ۳۶ ماهه در نظر گرفته شود.

نایب ‌رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز پیشنهاد داد تا دولت منابعی در این بودجه در نظر گیرد و برای نرخ تسهیلات بانکی به بنگاه‌های تولیدی که ۱۸ درصد است، ۲۰ تا ۳۰ درصد سوبسید اعمال کند.

 

ارسال نظر