شناسه خبر : 14046

بانک‌ها انگیزه‌ای برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن ندارند

بانک‌ها انگیزه‌ای برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن ندارند

مدیرکل دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: ما به عنوان متولی مسکن در وزارت راه و شهرسازی مراتب اعتراض خود را نسبت به عملکرد نظام بانکی در اختصاص تسهیلات به حوزه ساخت مسکن اعلام می‌کنیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به این نکته که نظام بانکی کشور سهم بخش مسکن از تسهیلات را پرداخت نمی‌کند، گفت: در شرایطی که در اوایل دهه 90، نزدیک به 17.5 درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها متعلق به بخش مسکن بود اما در حال حاضر شاهد هستیم که سهم حوزه مسکن به زیر 5 درصد رسیده و این تسهیلات به حوزه بازرگانی رفته است.

*بانک‌ها انگیزه‌ای برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن ندارند

مدیرکل دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی، در بیان علت انگیزه نداشتن بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات به حوزه ساخت مسکن، گفت: تسهیلات ساخت مسکن جزء تسهیلات با نرخ بازگشت نسبتا طولانی هستند و نظام بانکی کشور در حال حاضر نسبت به پرداخت تسهیلات بلند مدت انگیزه ندارد.

وی با اشاره به این نکته که بدون تامین مالی متناسب با نیاز، پروژه‌های ساخت مسکن پیشرفتی نمی‌کنند، گفت: اگر آمار مرتبط با حوزه ساخت را به طور دقیق نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که ساخت مسکن ارتباط مستقیمی با تسهیلاتی بانکی داشته و هرگاه سهم این تسهیلات توسط بانک کاهش پیدا کرده شاهد کاهش تولید مسکن بوده‌ایم.

*اعتراض وزارت راه و شهرسازی نسبت به عملکرد نظام بانکی

اصلانی در تشریح تلاش وزارت راه و شهرسازی برای تامین سرمایه از منابع داخلی بانکی تاکید کرد: تنها محل تامین سرمایه برای ساخت مسکن در حال حاضر استفاده از منابع داخلی بانکی است و کاهش اختصاص تسهیلاتی بانک به حوزه ساخت مسکن قطعا پروژه‌های تولید انبوه را متوقف می‌کند.

این مقام مسئول در پایان گفت: ما به عنوان متولی مسکن در وزارت راه و شهرسازی مراتب اعتراض خود را نسبت به عملکرد نظام بانکی در اختصاص تسهیلات به حوزه ساخت مسکن اعلام می‌کنیم و امیدواریم این روند در آینده دچار تغییر به سمت تامین سرپناه برای مردم شود.

ارسال نظر