شناسه خبر : 35312

اختصاصی چابک آنلاین؛

اهرم‌های مالی در بازار سرمایه در سطح پایینی قرار دارند

 اهرم‌های مالی در بازار سرمایه در سطح پایینی قرار دارند

مدیر عامل شرکت سبدگردانی ایرانیان،اظهار داشت: اهرم‌های مالی در بازار سرمایه در سطح پایینی قرار دارد، هرچند که سطح آنها در بازار سرمایه کشورهای توسعه‌یافته بسیار بالا است و خرید و فروش‌های اعتباری به‌خوبی صورت می‌گیرد.

چابک آنلاین، لیلا امیری، مصطفی صفاری، در گفت‌وگو با چابک آنلاین گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در ایران می‌تواند اطلاعاتی را در حوزه مجموع معاملات در هر ماه و میزان اعتبار شرکت‌های کارگزاری منتشر کند، اما به‌دلیل پایین بودن اهرم‌های مالی در بازار سرمایه  این اقدام صورت نمی‌گیرد.

به گفته وی،نیازی نیست که این سازمان اعلام کند کدام کارگزاری به چه میزان اعتبار یا انواع دیگری از ابزارهای اهرمی را مورد استفاده  قرار داده است.

صفاری بیان کرد: درحال حاضر سامانه «سکنا» که بر اساس دستور‌العمل خرید اعتباری کارگزاری‌ها توسط سازمان بورس در راستای کنترل و نظارت حساب‌های اعتباری مشتریان شرکت‌های کارگزاری طراحی شده، از میزان اعتبار هر مشتری در هر کارگزاری اطلاع دقیق دارد. 

مدیر عامل شرکت سبدگردانی ایرانیان گفت:در واقع اطلاعات در این زمینه در این سامانه وجود دارد ولی در راستای افشای آن برای عموم، اقدامی صورت نگرفته  که اگر انتشار اطلاعات در کنار جمع‌آوری آنها نیز انجام شود، قدم ر خوبی در جهت کیفیت شفافیت و درجه کارایی بازار سهام برداشته خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رصد جریان پولی در ایران اتفاقی نوین است،افزود: از سال 1395 بخش عمده‌ای از پلتفرم‌ها آنلاین شد که به این واسطه از آن زمان میزان خرید و فروش‌های اعتباری در شرکت‌های کارگزاری مورد رصد قرار گرفته، اما هنوز در راستای انتشار این اطلاعات اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: این ابزار به‌منظور بالا رفتن نقدشوندگی سهام در کارگزاری‌ها و همچنین دریافت کارمزد توسط این شرکت‌ها راه‌اندازی شده است.

صفاری گفت: میزان خرید و فروش‌های اعتباری نسبت به ارزش کل خرید و فروش‌ها در بازار سرمایه رقمی را شکل می‌دهد که رصد دقیق اینگونه معاملات باید در دستور کار دست‌اندرکاران این حوزه قرار بگیرد و روند این موضوع اصلاح شود.

 

ارسال نظر