اختصاصی چابک آنلاین؛

پایه اولیه نرخ‌گذاری‌ خوراک بر اساس گاز مصرفی اروپا تعیین شد

پایه اولیه نرخ‌گذاری‌ خوراک بر اساس گاز مصرفی اروپا تعیین شد

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان گفت: افشای دیرهنگام مصوبه افزایش نرخ خوراک و انواع نرخ سوخت مورد استفاده در صنایع، موجب نهادینه شدن بی‌اعتمادی در بازار می‌شود.

چابک آنلاین، لیلا امیری، محمدعلی احمدزاده‌اصل در گفتگو با چابک‌آنلاین، با تاکید براین نکته که درسیاست گذاری ها باید شرایط سودسازی و تولید شرکت ها به درستی ارزیابی شود، بیان داشت: تغییرات زیاد و غیر کارشناسی قوانین، منجر شده شرکت‌هایی که وضعیت باثباتی داشته اند یا بازدهی آنها از تصمیمات دولتی تاثیر زیادی می پذیرد در بازار سرمایه دچار تزلزل شوند.

به گفته احمدزاده‌اصل،در حدود دو ماهی که از زمزمه‌های تغییرات سقف نرخ خوراک پتروشیمی ها می‌گذرد، هنوز شاهد اثرات این تصمیم بر تمامی سطوح بازار از جمله سودآوری صنایع خاص بوده ایم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان بیان کرد: عدم افشای به‌موقع مصوباتی مانند تغییر قیمت خوراک و حامل های انرژی ، خروج سرمایه از بازار سرمایه را در پی خواهد داشت؛ مگر اینکه در راستای اصلاح این موضوع اقدام خاصی صورت بگیرد .

احمدزاده‌اصل ادامه داد: مواردی از این دست همواره برای صنایع فعال در ایران تاثیر گذاربوده و در سال های گذشته  حتی در مواقعی که تصویب این قوانین تکذیب شده، بازهم به اجرا درآمده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان افزود:اینگونه مسائل، متغیرهای خوبی برای بازار نیستند و در صورتی که برای آن چاره‌اندیشی نشود عواقب آن دامنگیر بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران خواهد شد.

احمدزاده‌اصل گفت: تغییرات نرخ خوراک و حامل های انرژی ، بیش از همه، بر صنعت پتروشیمی و به‌خصوص اوره و متانول تأثیر گذار خواهد بود.

وی، درخصوص نحوه قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها توضیح داد: پایه اولیه نرخ‌گذاری‌ها اشتباه بوده زیرا بر اساس گازهای مصرفی اروپا تعیین شده است، ضمن اینکه منعطف نیست، چراکه قیمت‌های جهانی به‌شدت کاهش یافته و پایه نرخ گاز در اغلب کشورهای دنیا که با آنها در حال رقابت هستیم و یا با آنها به‌صورت موازی در حال تولید و صادرات هستیم، بسیار پایین‌تر است که این موارد متأسفانه در تصمیم‌گیری مسئولان و سیاست‌گذاران در نظر گرفته نشده است.

 

ارسال نظر